Balanced scorecardin kehittäminen kohdeyritykselle
Ouni, Jutta (2014)
Ouni, Jutta
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014100814560
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014100814560
Tiivistelmä
Oikeiden mittareiden ja oikean mittaustavat löytäminen on jokaiselle organisaatiolle haasteellista. Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on tehdä tasapainotettu tuloskortti Skandinavian suurimmalle alusvaateketjulle Oy CHANGE of Scandinavia Finland Ab:lle ja työ on kohdistettu Kouvolassa Kauppakeskus Veturissa sijaitsevaan CHANGE Lingerie -konseptimyymälään. Työntarkoituksena on suunnitella tasapainotettu tuloskortti myynnin kehittämisen näkökulmasta.
Opinnäytetyön alussa käydään teoriaosuus läpi, jossa on perehdytty strategiseen johtamiseen ja monipuolisesti balanced scorecardiin eli tasapainotettuun tuloskorttiin. Teoria aineisto koottiin kirjallisuutta käyttämällä eli lukemalla erilaisia aihetta käsitteleviä kirjoja sekä lehtiartikkeleita. Empiirinen aineisto puolestaan kerättiin keskustelemalla liikkeessä työskentelevien henkilöiden kanssa, ja omakohtaisilla kokemuksilla, joita on kertynyt kahden vuoden työskentelyn aikana kyseisessä liikkeessä.
Työn tuloksena valmistui näkemys tuloskortin avulla, mitä mittareita seuraamalla myyntiä saataisiin kehitettyä parempaan suuntaan. Tuloskorttiin tuli täysin uusina mit-tareina reklamaatioiden lukumäärä, markkinaosuus sekä työntekijöiden terveys ja hyvinvoinnista huolehtiminen, joita ei liikkeessä ollut seurattu aikaisemmin ollenkaan. Jotta tuloskortti voitaisiin ottaa käytännössä jokapäiväiseen käyttöön, tulisi esimiesten käydä se läpi ja pohtia näkemyksensä mittareista.
Opinnäytetyön alussa käydään teoriaosuus läpi, jossa on perehdytty strategiseen johtamiseen ja monipuolisesti balanced scorecardiin eli tasapainotettuun tuloskorttiin. Teoria aineisto koottiin kirjallisuutta käyttämällä eli lukemalla erilaisia aihetta käsitteleviä kirjoja sekä lehtiartikkeleita. Empiirinen aineisto puolestaan kerättiin keskustelemalla liikkeessä työskentelevien henkilöiden kanssa, ja omakohtaisilla kokemuksilla, joita on kertynyt kahden vuoden työskentelyn aikana kyseisessä liikkeessä.
Työn tuloksena valmistui näkemys tuloskortin avulla, mitä mittareita seuraamalla myyntiä saataisiin kehitettyä parempaan suuntaan. Tuloskorttiin tuli täysin uusina mit-tareina reklamaatioiden lukumäärä, markkinaosuus sekä työntekijöiden terveys ja hyvinvoinnista huolehtiminen, joita ei liikkeessä ollut seurattu aikaisemmin ollenkaan. Jotta tuloskortti voitaisiin ottaa käytännössä jokapäiväiseen käyttöön, tulisi esimiesten käydä se läpi ja pohtia näkemyksensä mittareista.