Julkiset hankinnat : muistilista ja ohjeita palvelujen kilpailuttamiseen
Lehtonen, Merja (2014)
Lehtonen, Merja
Turun ammattikorkeakoulu
2014
Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014100814538
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014100814538
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tavoitteena oli julkisten palveluhankintojen kilpailuttamisen kehittäminen. Kirjoittaja on ollut mukana kilpailuttamassa erilaisia palveluja, ja osallistunut kilpailutuksiin myös tarjoajana. Sitä kautta kirjoittajalle on muodostunut oma näkemys siitä, miten palveluhankintoja voitaisiin kehittää. Kilpailuttamisissa eniten ongelmia aiheuttavat se, että palvelutarpeen sisältöä ei tunneta, tarjouspyyntöä ei osata tehdä niin, että saadaan hyviä tarjouksia sekä se, ettei ymmärretä mitä kokonaistaloudellisuus tarkoittaa.
Työmenetelmänä käytettiin teorian opiskelua. Muiden kokemuksia ja kehitysehdotuksia koottiin asiantuntijahaastattelujen avulla. Koko työn läpi kulkevana punaisena lankana on niin sanottu tekninen vuoropuhelu, jota voidaan käyttää apuna tarjouspyynnön tekemisessä. Kilpailuttamisen tärkeimmät työvaiheet (70 %) ovat ennakointi ja valmistelu. Kilpailuttamisen julkinen vaihe on vain 30 % koko kilpailutusprosessista. Kilpailuttamisen lähtökohtana tulee aina olla jokin tarve, ja kilpailutettava kohde tulee tuntea hyvin. Kilpailuttajilla pitää myös olla rohkeutta keskeyttää hankinta, jos kilpailutuksen kautta ei saada sitä, mitä tarvitaan.
Kilpailuttaminen vaatii enemmän käytännön asioiden ja palvelusisällön tuntemista kuin juridista osaamista. Varsinainen hankinta alkaa siitä, kun kilpailutusprosessi on ohi ja hankintasopimus on allekirjoitettu. Sopimuksia ja palveluja tulee huoltaa ja kehittää koko hankintakauden ajan, laatua valvoa ja virheisiin puuttua. Sopimuksenaikainen yhteistyö parantaa ja lisää kaikkien osapuolien hyötyjä. Opinnäytetyö antaa palveluhankintoihin ja niiden kilpailuttamisprosessiin liittyviä käytännön ohjeita. Liitteenä oleva muistilista on tarkoitettu sekä kilpailuttajien että tarjoajien avuksi.
Työmenetelmänä käytettiin teorian opiskelua. Muiden kokemuksia ja kehitysehdotuksia koottiin asiantuntijahaastattelujen avulla. Koko työn läpi kulkevana punaisena lankana on niin sanottu tekninen vuoropuhelu, jota voidaan käyttää apuna tarjouspyynnön tekemisessä. Kilpailuttamisen tärkeimmät työvaiheet (70 %) ovat ennakointi ja valmistelu. Kilpailuttamisen julkinen vaihe on vain 30 % koko kilpailutusprosessista. Kilpailuttamisen lähtökohtana tulee aina olla jokin tarve, ja kilpailutettava kohde tulee tuntea hyvin. Kilpailuttajilla pitää myös olla rohkeutta keskeyttää hankinta, jos kilpailutuksen kautta ei saada sitä, mitä tarvitaan.
Kilpailuttaminen vaatii enemmän käytännön asioiden ja palvelusisällön tuntemista kuin juridista osaamista. Varsinainen hankinta alkaa siitä, kun kilpailutusprosessi on ohi ja hankintasopimus on allekirjoitettu. Sopimuksia ja palveluja tulee huoltaa ja kehittää koko hankintakauden ajan, laatua valvoa ja virheisiin puuttua. Sopimuksenaikainen yhteistyö parantaa ja lisää kaikkien osapuolien hyötyjä. Opinnäytetyö antaa palveluhankintoihin ja niiden kilpailuttamisprosessiin liittyviä käytännön ohjeita. Liitteenä oleva muistilista on tarkoitettu sekä kilpailuttajien että tarjoajien avuksi.