Sähköisten urakoitsijapalveluiden kehittäminen
Frilander, Taija (2014)
Frilander, Taija
Savonia-ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014100714504
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014100714504
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö tehtiin Savon Voima Verkko Oy:lle, jonka liiketoimintaa ovat sähkön ja lämmön tuotanto, myynti ja jakelu sekä energia-alan asiantuntijapalvelut. Opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää Savon Voima Verkko Oy:n sähköisiä sähkösuunnitteluun, -urakointiin ja tarkastustoimintaan liittyviä palveluja.
Työn teoriaosuudessa on kuvattu asiakastarpeiden selvitystä yleisesti, jossa on esitetty läpi viisi vaihetta: datan kerääminen asiakkaalta, datan tulkitsiminen, tarpeiden järjestäminen hierarkkiseen järjestykseen, tarpeiden tärkeysjärjestyksen luominen ja tuloksien sekä prosessin pohdinta.
Selvityksen aluksi määritettiin nykytila. Palvelun kehittämistarpeiden selvittämiseksi tehtiin kysely Savon Voima Verkko Oy:n yhteistyökumppaneille ja vastaukset analysointiin. Analysoinnin jälkeen toteutettiin sisäinen tutkimus, jossa haastateltiin verkkopalvelun kehitys-, henkilöstö-, palvelu- ja markkinointipäälikköä. Lopuksi aloitettiin tavoitetilan hahmottelu.
Lopputulosten eli viiden vaiheen analysoinnin perusteella voidaan sanoa, että sähköisissä palveluissa tulee suunnitella mahdollisuuksia tietointegraatioihin ja parantaa palveluiden toimivuutta.
Työn teoriaosuudessa on kuvattu asiakastarpeiden selvitystä yleisesti, jossa on esitetty läpi viisi vaihetta: datan kerääminen asiakkaalta, datan tulkitsiminen, tarpeiden järjestäminen hierarkkiseen järjestykseen, tarpeiden tärkeysjärjestyksen luominen ja tuloksien sekä prosessin pohdinta.
Selvityksen aluksi määritettiin nykytila. Palvelun kehittämistarpeiden selvittämiseksi tehtiin kysely Savon Voima Verkko Oy:n yhteistyökumppaneille ja vastaukset analysointiin. Analysoinnin jälkeen toteutettiin sisäinen tutkimus, jossa haastateltiin verkkopalvelun kehitys-, henkilöstö-, palvelu- ja markkinointipäälikköä. Lopuksi aloitettiin tavoitetilan hahmottelu.
Lopputulosten eli viiden vaiheen analysoinnin perusteella voidaan sanoa, että sähköisissä palveluissa tulee suunnitella mahdollisuuksia tietointegraatioihin ja parantaa palveluiden toimivuutta.