Nuorten yhteiskuntatakuu Koulutuskeskus Salpauksen oppisopimuskoulutuksessa : alaikäisen opiskelijan oppisopimuksen erityispiirteet
Kari, Heidi (2014)
Kari, Heidi
Laurea-ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014100614490
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014100614490
Tiivistelmä
Kataisen I hallitusohjelmassa asetettiin yhdeksi kärkihankkeeksi syrjäytymisen ehkäisy. Hallitusohjelman mukaisiksi syrjäytymisen ehkäisemisen keinoiksi asetettiin muun muassa nuorten aktivoiminen yhteiskuntatakuulla ja siihen liittyvällä koulutustakuulla. Yhdeksi sen toteuttamisvaihtoehdoksi nostettiin oppisopimuskoulutus ja sen kehittäminen nuorten koulutusmuotona. Kehittämällä ja lisäämällä nuorten oppisopimuskoulutusta tuetaan myös hallituksen tavoitetta työurien pidentämisestä.
Opinnäytetyön tavoitteena on kuvata nuorten yhteiskuntatakuun toteuttamista Päijät-Hämeen koulutuskonsernin oppisopimustoiminnassa vuonna 2013 sekä antaa kokonaiskuva oppisopimuksella toteutettavasta koulutuksesta, seurata nuorten yhteiskuntatakuun valtakunnallista ohjeistusta ja käytännön toteuttamiseen liittyviä lakeja sekä koota siihen liittyviä käytännön toimenpiteitä.
Tutkimuksen pohjana on käytetty eri ministeriöiden määräyksiä, ohjeita nuorten yhteiskuntatakuun toteuttamisesta sekä oppisopimustoimintaa ohjaavaa lainsäädäntöä ja Päijät-Hämeen koulutuskonsernin ohjeistusta oppisopimuskoulutuksen toteuttamisesta sekä oppisopimuskoulutuksen koulutustarkastajien haastattelua.
Pääasiallisena tutkimusmenetelmänä on käytetty tapaustutkimusta, jota on täydennetty haastatteluilla. Täydentävillä haastatteluilla on taustoitettu nuorten yhteiskuntatakuun toteuttamista oppisopimuskoulutuksella tavoitteita ja toteuttamista. Haastattelut on toteutettu avoimina haastatteluina Koulutuskeskus Salpauksen koulutustarkastajille ja yhdelle työnantajan edustajalle. Haastatteluiden avulla selvitettiin nuorten yhteiskuntatakuun toteuttamista oppisopimuskoulutuksena ja nuorten oppisopimuskoulutukseen liittyviä erityispiirteitä.
Keväällä 2013 aloitettiin valtakunnallisesti ensimmäisten yhteiskuntatakuun piirissä olevien oppisopimusten tekeminen peruskoulunsa vuonna 2013 päättäneille nuorille. Opetus- ja kulttuuriministeriö myönsi vuodelle 2013 yhteensä 4,4 miljoonaa euroa valtionavustusta perusopetuksen päättävien oppisopimuskoulutuksen koulutuskorvaukseen sitä hakeneille koulutuksen järjestäjille.
Opinnäytetyön tavoitteena on kuvata nuorten yhteiskuntatakuun toteuttamista Päijät-Hämeen koulutuskonsernin oppisopimustoiminnassa vuonna 2013 sekä antaa kokonaiskuva oppisopimuksella toteutettavasta koulutuksesta, seurata nuorten yhteiskuntatakuun valtakunnallista ohjeistusta ja käytännön toteuttamiseen liittyviä lakeja sekä koota siihen liittyviä käytännön toimenpiteitä.
Tutkimuksen pohjana on käytetty eri ministeriöiden määräyksiä, ohjeita nuorten yhteiskuntatakuun toteuttamisesta sekä oppisopimustoimintaa ohjaavaa lainsäädäntöä ja Päijät-Hämeen koulutuskonsernin ohjeistusta oppisopimuskoulutuksen toteuttamisesta sekä oppisopimuskoulutuksen koulutustarkastajien haastattelua.
Pääasiallisena tutkimusmenetelmänä on käytetty tapaustutkimusta, jota on täydennetty haastatteluilla. Täydentävillä haastatteluilla on taustoitettu nuorten yhteiskuntatakuun toteuttamista oppisopimuskoulutuksella tavoitteita ja toteuttamista. Haastattelut on toteutettu avoimina haastatteluina Koulutuskeskus Salpauksen koulutustarkastajille ja yhdelle työnantajan edustajalle. Haastatteluiden avulla selvitettiin nuorten yhteiskuntatakuun toteuttamista oppisopimuskoulutuksena ja nuorten oppisopimuskoulutukseen liittyviä erityispiirteitä.
Keväällä 2013 aloitettiin valtakunnallisesti ensimmäisten yhteiskuntatakuun piirissä olevien oppisopimusten tekeminen peruskoulunsa vuonna 2013 päättäneille nuorille. Opetus- ja kulttuuriministeriö myönsi vuodelle 2013 yhteensä 4,4 miljoonaa euroa valtionavustusta perusopetuksen päättävien oppisopimuskoulutuksen koulutuskorvaukseen sitä hakeneille koulutuksen järjestäjille.