Vanhempien toiveet ja odotukset kasvatukseen liittyvästä kristillisyydestä Vaasan kristillisessä koulussa
Beijar, Annika; Kivimäki, Miia (2014)
Beijar, Annika
Kivimäki, Miia
Vaasan ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014100214426
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014100214426
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää millaisia toiveita ja odotuksia vanhemmilla oli Vaasan kristillisen koulun päivähoidosta. Tavoitteena oli selvittää vanhempien yleisiä mielipiteitä sekä toiveiden ja odotusten täyttymistä. Tutkimuksessa kerättiin aineisto Vaasan kristillisen koulun päivähoidossa sekä 1. ja 2. luokalla olevien lasten vanhemmilta, joiden lapsi/lapset olivat olleet ennen koulun aloitusta kohdepäiväkodissa. Tutkimuksen kysely suoritettiin samassa päivähoidossa olleille 1. ja 2. luokkalaisten vanhemmille, jotta tutkittava aineisto olisi riittävä. Tutkimus toteutettiin kohdepäiväkotiin tilaustyönä.
Aineisto tutkimusta varten kerättiin kyselylomakkeilla lasten vanhemmilta. Tutkimukseen osallistui 14 henkilöä. Tutkimus on kvalitatiivinen ja tutkimusaineisto analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä. Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys koostuu varhaiskasvatuksesta, kasvatuskumppanuudesta, arvoista ja kristillisyydestä.
Tutkimuksessa kävi ilmi, että vanhemmat ovat pääsääntöisesti tyytyväisiä tutkimuskohteena olleen päivähoidon toimintaan ja heidän toiveensa ja odotuksensa olivat täyttyneet erittäin hyvin. Vanhemmat kokivat uskontokasvatuksen tärkeänä osana varhaiskasvatusta. Kasvatuskumppanuudessa arvot kohtasivat odotukset ja toiveet yhdessä vanhempien ja koulun välillä. Tutkimuksessa nousi esiin, että merkittävimmät toiveet ja odotukset kohdistuivat kristillisyyteen ja uskontokasvatukseen, jotka vanhemmat kokivat toteutuneen hyvin. Tutkimuksessa ilmeni myös, että vanhemmat olivat tyytyväisiä henkilökuntaan, mistä voidaan tehdä johtopäätös hyvin toteutuneesta kasvatuskumppanuudesta. Vanhemmat mainitsivat kehitettäviksi asioiksi kristillisyyden lisäämisen kasvatuksessa ja kiusaamiseen puuttumisen. Vanhempien mielestä kiusaamiseen tulisi puuttua entistä herkemmin ja kristillisyyttä voitaisiin lisätä vertaistuen muodossa tai koulun järjestämillä tapahtumilla.
Aineisto tutkimusta varten kerättiin kyselylomakkeilla lasten vanhemmilta. Tutkimukseen osallistui 14 henkilöä. Tutkimus on kvalitatiivinen ja tutkimusaineisto analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä. Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys koostuu varhaiskasvatuksesta, kasvatuskumppanuudesta, arvoista ja kristillisyydestä.
Tutkimuksessa kävi ilmi, että vanhemmat ovat pääsääntöisesti tyytyväisiä tutkimuskohteena olleen päivähoidon toimintaan ja heidän toiveensa ja odotuksensa olivat täyttyneet erittäin hyvin. Vanhemmat kokivat uskontokasvatuksen tärkeänä osana varhaiskasvatusta. Kasvatuskumppanuudessa arvot kohtasivat odotukset ja toiveet yhdessä vanhempien ja koulun välillä. Tutkimuksessa nousi esiin, että merkittävimmät toiveet ja odotukset kohdistuivat kristillisyyteen ja uskontokasvatukseen, jotka vanhemmat kokivat toteutuneen hyvin. Tutkimuksessa ilmeni myös, että vanhemmat olivat tyytyväisiä henkilökuntaan, mistä voidaan tehdä johtopäätös hyvin toteutuneesta kasvatuskumppanuudesta. Vanhemmat mainitsivat kehitettäviksi asioiksi kristillisyyden lisäämisen kasvatuksessa ja kiusaamiseen puuttumisen. Vanhempien mielestä kiusaamiseen tulisi puuttua entistä herkemmin ja kristillisyyttä voitaisiin lisätä vertaistuen muodossa tai koulun järjestämillä tapahtumilla.