Terveysteknologiatuotteen kansainvälistäminen
Lehtman, Pinja (2014)
Lehtman, Pinja
Laurea-ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014100114374
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014100114374
Tiivistelmä
Koska nykyajan liiketoiminnassa mikään ei tunnu olevan enää yleispätevää tai säännönmukaista, perinteiset kansainvälisyysmallit eivät välttämättä enää toimi suunnittelumallina yhdellekään yritykselle. Globaali talous kiristää kansainvälistä kilpailua, ja yritysten täytyy reagoida muutoksiin yhä nopeammin. Tämä vaatii toisentyyppistä tietotaitoa ja päätöksentekoa. Erityisen haasteen eteen joutuvat pienet, alusta asti kansainvälisille markkinoille suuntaavat yritykset.
Juuri tämän lähtökohdan perusteella lähdin tekemään tätä opinnäytetyötä ja tutkimaan onko mahdollisesta kehittää joustavaa kansainvälistymisstrategiaa, jonka avulla pieni erikoistunut kasvuyritys pystyy kansainvälistymään jo heti alusta alkaen.
MODZ Oy esimerkkiyrityksenä toi tutkimukseeni uuden haasteen, koska heidän päätuotteeseensa ei ole ainoastaan patentin saanut innovatiivinen ja tekninen tuote, vaan heidän alansa, terveydenhuolto, on parhaillaan suurissa muutoksissa EU:ssa. Työssä on keskitytty EU-maihin, ensisijaisesti Saksaan ja Englantiin, jotka valikoituivat kohdemarkkinoiksi erityisesti korkean diabetesyleisyyden takia.
Tutkimusmenetelmänä käytin toimintatutkimuksen ja abduktiivisen tutkimuksen yhdistelmää. Tutkimustuloksia analysoin sisäisiä tekijöitä arvioivalla SWOT-analyysilla ja ulkoisia tekijöitä PESTEL-analyysilla.
Näiden pohjalta kansainvälistymisstrategiaa suunnitellessani sovelsin perinteisiä malleja uusien innovatiivisten liiketoimintamallien ja markkinointitapojen kanssa yhteen, koska pohjaksi ei laajan etsinnänkään jälkeen löytynyt suoranaisia uusia kansainvälistymismalleja. Pitkälle pohjana on myös Born Global –yritysten esimerkit.
Juuri tämän lähtökohdan perusteella lähdin tekemään tätä opinnäytetyötä ja tutkimaan onko mahdollisesta kehittää joustavaa kansainvälistymisstrategiaa, jonka avulla pieni erikoistunut kasvuyritys pystyy kansainvälistymään jo heti alusta alkaen.
MODZ Oy esimerkkiyrityksenä toi tutkimukseeni uuden haasteen, koska heidän päätuotteeseensa ei ole ainoastaan patentin saanut innovatiivinen ja tekninen tuote, vaan heidän alansa, terveydenhuolto, on parhaillaan suurissa muutoksissa EU:ssa. Työssä on keskitytty EU-maihin, ensisijaisesti Saksaan ja Englantiin, jotka valikoituivat kohdemarkkinoiksi erityisesti korkean diabetesyleisyyden takia.
Tutkimusmenetelmänä käytin toimintatutkimuksen ja abduktiivisen tutkimuksen yhdistelmää. Tutkimustuloksia analysoin sisäisiä tekijöitä arvioivalla SWOT-analyysilla ja ulkoisia tekijöitä PESTEL-analyysilla.
Näiden pohjalta kansainvälistymisstrategiaa suunnitellessani sovelsin perinteisiä malleja uusien innovatiivisten liiketoimintamallien ja markkinointitapojen kanssa yhteen, koska pohjaksi ei laajan etsinnänkään jälkeen löytynyt suoranaisia uusia kansainvälistymismalleja. Pitkälle pohjana on myös Born Global –yritysten esimerkit.