TAJUTTOMAN POTILAAN TUTKIMINEN JA HOITO KIRURGISELLA VUODEOSASTOLLA : Simulaatioharjoitus sisätauti-kirurgiseen hoitotyöhön syventyville opiskelijoille
Moilanen, Minna; Pyörälä, Kati (2014)
Moilanen, Minna
Pyörälä, Kati
Oulun ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014093014352
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014093014352
Tiivistelmä
Simulaation käyttö sosiaali- ja terveysalan koulutuksessa on lisääntynyt 2000-luvulla. Simulaatioharjoitukset mahdollistavat muun muassa hoitotoimenpiteiden ja akuuteissa tilanteissa toimimisen harjoittelun ilman komplikaatioiden vaaraa todellisuutta vastaavissa olosuhteissa. Tietokoneohjatut potilassimulaattorit mahdollistavat yhä monipuolisemmat oppimismahdollisuudet, sillä niiden avulla voidaan harjoitella kommunikointia potilaan kanssa sekä potilaan havainnointia kuuntelemalla, katselemalla ja tunnustelemalla.
Tämä opinnäytetyö oli tuotekehitysprojekti, jossa tarkoituksena oli tehdä todenmukainen ja käyttökelpoinen simulaatioharjoitus tajuttoman potilaan tutkimisesta ja hoidosta kirurgisella vuodeosastolla. Tuotteen tilaajana oli Oulun ammattikorkeakoulu. Sosiaali- ja terveysalan yksikön hoitotyön opettajat toivat esille, että jopa valmistuvilla sairaanhoitajaopiskelijoilla on puutteita äkillisesti tajuttomaksi menevän potilaan tutkimisessa ja hoitamisessa, joten tuotteelle oli selkeä tarve. Simulaatioharjoituksen tavoitteena on kehittää hoitotyön opiskelijoiden kykyä toimia akuutissa hoitotilanteessa ja tätä kautta parantaa potilasturvallisuutta tulevassa ammatissaan. Simulaatioharjoituksessa opiskelijat harjoittelevat tajuttoman potilaan systemaattista tutkimista kirurgisella vuodeosastolla käytössä olevien välineiden avulla ja tekevät päätöksiä siitä, minkälaisia hoitotoimenpiteitä potilas tarvitsee. Hoidon tarpeen arvioinnin ja tilannearvion avulla opiskelijat toteuttavat tarvittavia hoitotoimenpiteitä.
Tuotekehitysprojektin viitekehyksenä oli tajuttoman potilaan tutkiminen ja hoito sekä simulaatio-opetus ja -oppiminen. Simulaatioharjoituksen suunnittelussa käytettiin ajankohtaisia ja luotettavia hoitotyön lähteitä. Simulaatioharjoituksen toimivuutta testattiin syventävän vaiheen opiskelijaryhmällä ja sen laatua arvioitiin testauksen jälkeen opiskelijoilta kerätyllä palautteella, ohjaajien sanallisen palautteen sekä tuotteelle asetettujen laatukriteerien avulla.
Harjoituksen testauksessa mukana olleiden opiskelijoiden mielestä simulaatioharjoitus oli todenmukainen ja heidän ammattitaitoaan kehittävä. Valmis simulaatioharjoitus luovutettiin Oulun ammattikorkeakoulun Sosiaali- ja terveysalan hoitotyön koulutusohjelman opettajien opetuskäyttöön sähköisessä muodossa.
Tämä opinnäytetyö oli tuotekehitysprojekti, jossa tarkoituksena oli tehdä todenmukainen ja käyttökelpoinen simulaatioharjoitus tajuttoman potilaan tutkimisesta ja hoidosta kirurgisella vuodeosastolla. Tuotteen tilaajana oli Oulun ammattikorkeakoulu. Sosiaali- ja terveysalan yksikön hoitotyön opettajat toivat esille, että jopa valmistuvilla sairaanhoitajaopiskelijoilla on puutteita äkillisesti tajuttomaksi menevän potilaan tutkimisessa ja hoitamisessa, joten tuotteelle oli selkeä tarve. Simulaatioharjoituksen tavoitteena on kehittää hoitotyön opiskelijoiden kykyä toimia akuutissa hoitotilanteessa ja tätä kautta parantaa potilasturvallisuutta tulevassa ammatissaan. Simulaatioharjoituksessa opiskelijat harjoittelevat tajuttoman potilaan systemaattista tutkimista kirurgisella vuodeosastolla käytössä olevien välineiden avulla ja tekevät päätöksiä siitä, minkälaisia hoitotoimenpiteitä potilas tarvitsee. Hoidon tarpeen arvioinnin ja tilannearvion avulla opiskelijat toteuttavat tarvittavia hoitotoimenpiteitä.
Tuotekehitysprojektin viitekehyksenä oli tajuttoman potilaan tutkiminen ja hoito sekä simulaatio-opetus ja -oppiminen. Simulaatioharjoituksen suunnittelussa käytettiin ajankohtaisia ja luotettavia hoitotyön lähteitä. Simulaatioharjoituksen toimivuutta testattiin syventävän vaiheen opiskelijaryhmällä ja sen laatua arvioitiin testauksen jälkeen opiskelijoilta kerätyllä palautteella, ohjaajien sanallisen palautteen sekä tuotteelle asetettujen laatukriteerien avulla.
Harjoituksen testauksessa mukana olleiden opiskelijoiden mielestä simulaatioharjoitus oli todenmukainen ja heidän ammattitaitoaan kehittävä. Valmis simulaatioharjoitus luovutettiin Oulun ammattikorkeakoulun Sosiaali- ja terveysalan hoitotyön koulutusohjelman opettajien opetuskäyttöön sähköisessä muodossa.