Työyhteisötaitojen kehittäminen : Vantaan varhaiskasvatusyksikössä
Olkkonen, Heli (2014)
Olkkonen, Heli
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014092814273
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014092814273
Tiivistelmä
Työyhteisötaitojen kehittäminen Vantaan varhaiskasvatusyksikössä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää varhaiskasvatusyksikön työntekijöiden työyhteisötaitoja. Tavoitteena oli päivittäisen työn helpottuminen ja työhyvinvoinnin lisääntyminen. Yksityiskohtaisiksi kehittämisalueiksi valittiin työntekijöiden tarpeista johtuen työyhteisöllisyyden kehittäminen, itsensä johtamistaitojen kehittäminen sekä oman osaamisen kehittäminen.
Menetelmänä oli työyhteisölähtöinen prosessikehittäminen, joka oli työtoiminnan kehittämistä tavoitteiden ja visioiden saavuttamiseksi. Kehittämisotteessa korostui yhteisöllinen tavoitteenasettelu. Kehittäminen suuntautui työn tekemisen ja työyhteisön toimintaan. Tavoitteena oli myös saada kehittäminen kiinteäksi osaksi päivittäistä työtä. Aineisto kerättiin ideariihimenetelmän, puhelinkyselyiden ja työelämästä tulleiden tehtävien muodossa.
Varhaiskasvatuksen henkilökunnan työyhteisöllisyyttä kehitettiin tiedonkulun parantamisella, jotta kaikki työntekijät tiesivät työhön liittyvät ajankohtaiset asiat. Vastuualueiden tasapuolisella jakamisella varmistettiin sopivan haastavat ja motivoivat työtehtävät jokaiselle. Itsensä johtamisen taitoja kehitettiin oman työn suunnittelulla ja ajankäytön hallinnalla. Työntekijät opettelivat laittamaan työtehtäviä tärkeysjärjestykseen sekä delegoimaan tehtäviä. Näin oma jaksaminen ei vaarantunut ja perustehtävä tuli hoidettua mahdollisimman hyvin. Omaa osaamista kehitetiin menemällä kaupungin järjestämään koulutukseen, omaehtoiseen koulutukseen tai vertaiskäynnille toiseen päiväkotiin. Koulutuksella varmistettiin oman ammattitaidon ajantasaisuus.
Työyhteisön kehittäminen sai alkusysäyksen ja kehittämistoiminta jatkuu syksyllä yhteisten kokoontumisten parissa. Kehittämistoiminta jatkuu myös tiimikohtaisena työterveyslaitoksen tuottaman ITU! – Innovaattorin työkirjan avulla.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää varhaiskasvatusyksikön työntekijöiden työyhteisötaitoja. Tavoitteena oli päivittäisen työn helpottuminen ja työhyvinvoinnin lisääntyminen. Yksityiskohtaisiksi kehittämisalueiksi valittiin työntekijöiden tarpeista johtuen työyhteisöllisyyden kehittäminen, itsensä johtamistaitojen kehittäminen sekä oman osaamisen kehittäminen.
Menetelmänä oli työyhteisölähtöinen prosessikehittäminen, joka oli työtoiminnan kehittämistä tavoitteiden ja visioiden saavuttamiseksi. Kehittämisotteessa korostui yhteisöllinen tavoitteenasettelu. Kehittäminen suuntautui työn tekemisen ja työyhteisön toimintaan. Tavoitteena oli myös saada kehittäminen kiinteäksi osaksi päivittäistä työtä. Aineisto kerättiin ideariihimenetelmän, puhelinkyselyiden ja työelämästä tulleiden tehtävien muodossa.
Varhaiskasvatuksen henkilökunnan työyhteisöllisyyttä kehitettiin tiedonkulun parantamisella, jotta kaikki työntekijät tiesivät työhön liittyvät ajankohtaiset asiat. Vastuualueiden tasapuolisella jakamisella varmistettiin sopivan haastavat ja motivoivat työtehtävät jokaiselle. Itsensä johtamisen taitoja kehitettiin oman työn suunnittelulla ja ajankäytön hallinnalla. Työntekijät opettelivat laittamaan työtehtäviä tärkeysjärjestykseen sekä delegoimaan tehtäviä. Näin oma jaksaminen ei vaarantunut ja perustehtävä tuli hoidettua mahdollisimman hyvin. Omaa osaamista kehitetiin menemällä kaupungin järjestämään koulutukseen, omaehtoiseen koulutukseen tai vertaiskäynnille toiseen päiväkotiin. Koulutuksella varmistettiin oman ammattitaidon ajantasaisuus.
Työyhteisön kehittäminen sai alkusysäyksen ja kehittämistoiminta jatkuu syksyllä yhteisten kokoontumisten parissa. Kehittämistoiminta jatkuu myös tiimikohtaisena työterveyslaitoksen tuottaman ITU! – Innovaattorin työkirjan avulla.