Alaistaitoja kehittämällä kohti koulun toimivaa työyhteisöä
Kovalainen, Sirpa (2014)
Kovalainen, Sirpa
Kajaanin ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014092714252
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014092714252
Tiivistelmä
Alaistaidoissa on ammatillisen osaamisen lisäksi piirteitä luottamuksesta, sitoutumisesta ja psykologisesta sopimuksesta. Minimivaatimus on, että työntekijä tekee työnsä hyvin. Työhyvinvoinnin kannalta se ei riitä.Työntekijän on tehtävä työnsä huolellisesti noudattaen niitä määräyksiä, joita työnantaja antaa toimivaltansa mukaisesti. Hänen on lisäksi noudatettava huolellisuutta ja varovaisuutta sekä huolehdittava omasta ja muiden työntekijöiden turvallisuudesta niillä keinoilla, mitä hänellä on käytettävissään.
Opinnäytetyön aiheena oli Ruukinkankaan koulun henkilöstön alaistaitojen kehittäminen. Tutkimuskysymyksinä oli: Mitä ongelmia Ruukinkankaan koulun henkilökunnan mielestä on koulun työntekijöiden alaistaidoissa ja miten henkilökunta haluaa kehittää alaistaitojaan. Tarkoituksena oli lisätä työntekijöiden kiinnostusta ja tietosuutta niitä kohtaan sekä etsiä kehittämismenetelmiä.
Kehittämistehtävä toteutetiin toimintatutkimuksen ideaa soveltaen. Aineisto kerättiin helmikuussa 2014 henkilöstökokouksen yhteydessä 6.3.5-metodilla ja analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysilla. Kehittämisteemoiksi muodostuivat yhteisten sääntöjen noudattaminen, yhdessä toimiminen, oma jaksaminen, asenne, tiedonkulku ja viestintätaidot sekä puheeksi ottamisen taito. Opettajan perustehtävään, opettamiseen, oli sitouduttu.
Ruukinkankaan koulun henkilökunnan keskuudessa on herännyt halu ja innostus kehittää alaistaitoja. Kehittämistehtävää on jatkettava luottamuksen lisäämisellä, sillä luottamus on välttämätön edellytys lähes kaikelle yhteistoiminnalle. Koulun työntekijät toivoivat yhteisiä koulun ulkopuolisia tapahtumia, joissa he voivat tutustua toisiinsa ja vahvistaa luottamusta. Luottamuksen lisääntyessä sitoutuminen työhön ja työyhteisöön kasvaa. Lisäksi henkilöstölle tulee tehdä osaamisen kartoitus, jonka avulla saadaan selville koulutustarve ja erityisosaaminen.
Opinnäytetyön aiheena oli Ruukinkankaan koulun henkilöstön alaistaitojen kehittäminen. Tutkimuskysymyksinä oli: Mitä ongelmia Ruukinkankaan koulun henkilökunnan mielestä on koulun työntekijöiden alaistaidoissa ja miten henkilökunta haluaa kehittää alaistaitojaan. Tarkoituksena oli lisätä työntekijöiden kiinnostusta ja tietosuutta niitä kohtaan sekä etsiä kehittämismenetelmiä.
Kehittämistehtävä toteutetiin toimintatutkimuksen ideaa soveltaen. Aineisto kerättiin helmikuussa 2014 henkilöstökokouksen yhteydessä 6.3.5-metodilla ja analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysilla. Kehittämisteemoiksi muodostuivat yhteisten sääntöjen noudattaminen, yhdessä toimiminen, oma jaksaminen, asenne, tiedonkulku ja viestintätaidot sekä puheeksi ottamisen taito. Opettajan perustehtävään, opettamiseen, oli sitouduttu.
Ruukinkankaan koulun henkilökunnan keskuudessa on herännyt halu ja innostus kehittää alaistaitoja. Kehittämistehtävää on jatkettava luottamuksen lisäämisellä, sillä luottamus on välttämätön edellytys lähes kaikelle yhteistoiminnalle. Koulun työntekijät toivoivat yhteisiä koulun ulkopuolisia tapahtumia, joissa he voivat tutustua toisiinsa ja vahvistaa luottamusta. Luottamuksen lisääntyessä sitoutuminen työhön ja työyhteisöön kasvaa. Lisäksi henkilöstölle tulee tehdä osaamisen kartoitus, jonka avulla saadaan selville koulutustarve ja erityisosaaminen.