OSTOTOIMINNAN TEHOSTAMINEN : Case ABC Kokkolan ravintola
Huldén, Elin (2014)
Huldén, Elin
Centria ammattikorkeakoulu (Keski-Pohjanmaan ammattikorkeakoulu)
2014
Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014092514206
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014092514206
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää ravintolan tilaus-toimitusrytmiä, huomioiden riviteho, logistiikka, ekologisuus ja varaston hallinta. Työn toimeksiantaja oli Keskipohjanmaan Osuuskauppa KPO, ja tutkimus kohdistui ABC Kokkola liikennemyymälän ravintolaan.
Teoriaosa koostuu työn keskeisempien käsitteiden määrittelystä, kuten tilaus-toimitusketju, riviteho, varastonhallinta ja varastonkierto. Teoriaosuus sisältää myös toimeksiantajan esittelyn sekä tietoa toiminnallisen opinnäytetyön ominaisuuksista.
Toiminnallinen osa perustuu kolmen henkilön haastatteluun. Ensimmäisenä haastattelin ABC Kokkolan keittiön palveluvastaavaa. Toiseksi haastattelin ABC Vaasan keittiön palveluvastaavaa ja viimeisenä Osuuskauppa KPO:n ABC ryhmän johtajaa.
Haastattelut koostuivat opinnäytetyön perustiedoista, toimipaikkojen toimintatavoista sekä omista kehittämisideoista tilaus-toimitusrytmin tehostamiseksi.
ABC Kokkolan keittiön palveluvastaavalle tulisi laittaa vähemmän lounasvuoroja ja työtunteja, jotta hän pystyisi keskittyä tehokkaammin tavaroiden tilaamiseen.Varaston siisteystasoa sekä koko liikennemyymälän siisteyttä tulisi parantaa. Tuotteiden tilaajan tulisi myös purkaa kuormat, jotta hän olisi perillä asioista.
Asiasanat : riviteho, tilaus-toimitusrytmi, varastonhallinta, varastonkierto
Teoriaosa koostuu työn keskeisempien käsitteiden määrittelystä, kuten tilaus-toimitusketju, riviteho, varastonhallinta ja varastonkierto. Teoriaosuus sisältää myös toimeksiantajan esittelyn sekä tietoa toiminnallisen opinnäytetyön ominaisuuksista.
Toiminnallinen osa perustuu kolmen henkilön haastatteluun. Ensimmäisenä haastattelin ABC Kokkolan keittiön palveluvastaavaa. Toiseksi haastattelin ABC Vaasan keittiön palveluvastaavaa ja viimeisenä Osuuskauppa KPO:n ABC ryhmän johtajaa.
Haastattelut koostuivat opinnäytetyön perustiedoista, toimipaikkojen toimintatavoista sekä omista kehittämisideoista tilaus-toimitusrytmin tehostamiseksi.
ABC Kokkolan keittiön palveluvastaavalle tulisi laittaa vähemmän lounasvuoroja ja työtunteja, jotta hän pystyisi keskittyä tehokkaammin tavaroiden tilaamiseen.Varaston siisteystasoa sekä koko liikennemyymälän siisteyttä tulisi parantaa. Tuotteiden tilaajan tulisi myös purkaa kuormat, jotta hän olisi perillä asioista.
Asiasanat : riviteho, tilaus-toimitusrytmi, varastonhallinta, varastonkierto