Sosiaalinen ja nykyaikaisen kuluttajan vaatimuksia vastaava verkkokauppa
Vuorinen, Pauliina (2014)
Vuorinen, Pauliina
Turun ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014092514200
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014092514200
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena on sähköinen liiketoiminta ja sosiaalinen verkkokauppa. Kyseessä on tutkimuksellinen opinnäytetyö, jonka päätavoitteena on tutkia, mitä sosiaalisia ominaisuuksia Web 2.0 mahdollistaa ja miksi yrityksen tulee tulevaisuudessa huomioida vuorovaikutuksellisuus digitaalisessa liiketoiminnassa. Työssä ei perehdytä tekniseen toteuttamiseen, vaan keskitytään visioon, minkälainen on nykyaikaisen kuluttajan vaatimuksia vastaava sosiaalinen verkkokauppa.
Opinnäytetyö on kvalitatiivinen tutkimus, jossa menetelminä käytetään kirjallisiin aineistoihin perehtymistä sekä benchmarkingia. Työn rakenne on kolmiosainen koostuen teoreettisesta viitekehyksestä, tutkimusosasta sekä johtopäätöksistä. Teoreettisessa viitekehyksessä perehdytään verkkokauppaan liiketoiminnan osa-alueena sekä selvitetään, minkälainen on sosiaalinen internet ja miten se on vaikuttanut kuluttajan ostokäyttäytymiseen. Tutkimuksessa selvitetään laadullisen tutkimusmenetelmän avulla tutkimusongelma ja lopuksi pohditaan tuloksia sekä tehdään johtopäätöksiä teoreettiseen viitekehykseen ja tutkimustuloksiin pohjautuen.
Tutkimustuloksista selvisi, että digitaalisuus on vaikuttanut kuluttajan ostokäyttäytymiseen ja usein ostoprosessi alkaa verkosta. Yrityksen tulee tänä päivänä pyrkiä vaikuttamaan kuluttajan ostopäätökseen sekä helpottamaan sen syntymistä omassa verkkopalvelussa, jotta kuluttaja ei lähde etsimään tietoa muualta internetistä. Sosiaalisen internetin myötä verkkokaupalta odotetaan vuorovaikutuksellisuutta ja henkilökohtaista kommunikointia asiakkaan kanssa. Yrityksen lisäksi kuluttaja haluaa kommunikoida palvelussa muiden kuluttajien kanssa, sillä toisten tekemiin suositteluihin sekä arvosteluihin luotetaan enemmän kuin yrityksen markkinointiviestintään. Aidon auttamisen ja kuluttajan osallistamisen avulla luodaan arvokkaita asiakassuhteita ja brändin puolestapuhujia.
Opinnäytetyö on kvalitatiivinen tutkimus, jossa menetelminä käytetään kirjallisiin aineistoihin perehtymistä sekä benchmarkingia. Työn rakenne on kolmiosainen koostuen teoreettisesta viitekehyksestä, tutkimusosasta sekä johtopäätöksistä. Teoreettisessa viitekehyksessä perehdytään verkkokauppaan liiketoiminnan osa-alueena sekä selvitetään, minkälainen on sosiaalinen internet ja miten se on vaikuttanut kuluttajan ostokäyttäytymiseen. Tutkimuksessa selvitetään laadullisen tutkimusmenetelmän avulla tutkimusongelma ja lopuksi pohditaan tuloksia sekä tehdään johtopäätöksiä teoreettiseen viitekehykseen ja tutkimustuloksiin pohjautuen.
Tutkimustuloksista selvisi, että digitaalisuus on vaikuttanut kuluttajan ostokäyttäytymiseen ja usein ostoprosessi alkaa verkosta. Yrityksen tulee tänä päivänä pyrkiä vaikuttamaan kuluttajan ostopäätökseen sekä helpottamaan sen syntymistä omassa verkkopalvelussa, jotta kuluttaja ei lähde etsimään tietoa muualta internetistä. Sosiaalisen internetin myötä verkkokaupalta odotetaan vuorovaikutuksellisuutta ja henkilökohtaista kommunikointia asiakkaan kanssa. Yrityksen lisäksi kuluttaja haluaa kommunikoida palvelussa muiden kuluttajien kanssa, sillä toisten tekemiin suositteluihin sekä arvosteluihin luotetaan enemmän kuin yrityksen markkinointiviestintään. Aidon auttamisen ja kuluttajan osallistamisen avulla luodaan arvokkaita asiakassuhteita ja brändin puolestapuhujia.