Muotikaupan asiakasprofiili ja valikoiman osuvuus : Case: Jyväskylä
Eloranta, Hanna; Pirttimäki, Anu (2014)
Eloranta, Hanna
Pirttimäki, Anu
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014092414182
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014092414182
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tavoitteena oli määritellä jyväskyläläisen muotikaupan asiakasprofiili sekä selvittää, minkälaisena asiakkaat kokevat tämänhetkisen tuotevalikoiman. Tutkimus on kvantitatiivinen, eli tutkimustulokset perustuvat määrälliseen analyysiin. Tutkimuksen tavoitteena on tuottaa tietoa, jonka avulla paikalliset muotikaupan toimijat voivat muokata toimintaansa ja valikoimaansa vastaamaan paremmin asiakaskuntansa toiveita. Tutkimus tehtiin Jyväskylän ammattikorkeakoulun toimeksiannosta.
Tutkimus toteutettiin kyselynä, joka tehtiin Webropol-kyselytyökalulla. Kyselyyn tavoiteltiin populaatiota vastaavaa otosta, mutta aikataulullisten ongelmien sekä vanhempien ikäryhmien vastaushaluttomuuden vuoksi tästä jäätiin jonkin verran. Kyselyyn vastasi kaiken kaikkiaan 252 henkilöä.
Teoreettisessa viitekehyksessä tarkastellaan muotikauppaa osana erikoiskauppaa ja pohditaan, kuinka tuotevalikoimaa tulisi suunnitella ja kehittää vastaamaan asiakkaiden tarpeita. Tämän lisäksi käsitellään kulutuskäyttäytymistä sekä asiakkaiden segmentointia, joka on tärkeä osa asiakasprofiilin muodostamista. Tulososiossa kerrotaan kyselytutkimuksen tulokset, sekä muodostetaan niiden pohjalta jyväskyläläisen muotikaupan asiakasprofiilit. Tämänhetkisen valikoiman osuvuutta tarkastellaan myös vastausten perusteella.
Tämä tutkimus auttaa paikallisia muotikaupan toimijoita muokkaamaan omaa toimintaansa vastaamaan paremmin oman kohderyhmänsä toiveita. Tämän lisäksi tutkimuksesta selviävät ne tuoteryhmät, joihin asiakkaat eivät tällä hetkellä ole kovin tyytyväisiä. Avointen kysymysten vastaukset puolestaan tarjoavat kehittämisehdotuksia alueen toimijoille sekä ideoita mahdollisille uusille yrittäjille.
Tutkimus toteutettiin kyselynä, joka tehtiin Webropol-kyselytyökalulla. Kyselyyn tavoiteltiin populaatiota vastaavaa otosta, mutta aikataulullisten ongelmien sekä vanhempien ikäryhmien vastaushaluttomuuden vuoksi tästä jäätiin jonkin verran. Kyselyyn vastasi kaiken kaikkiaan 252 henkilöä.
Teoreettisessa viitekehyksessä tarkastellaan muotikauppaa osana erikoiskauppaa ja pohditaan, kuinka tuotevalikoimaa tulisi suunnitella ja kehittää vastaamaan asiakkaiden tarpeita. Tämän lisäksi käsitellään kulutuskäyttäytymistä sekä asiakkaiden segmentointia, joka on tärkeä osa asiakasprofiilin muodostamista. Tulososiossa kerrotaan kyselytutkimuksen tulokset, sekä muodostetaan niiden pohjalta jyväskyläläisen muotikaupan asiakasprofiilit. Tämänhetkisen valikoiman osuvuutta tarkastellaan myös vastausten perusteella.
Tämä tutkimus auttaa paikallisia muotikaupan toimijoita muokkaamaan omaa toimintaansa vastaamaan paremmin oman kohderyhmänsä toiveita. Tämän lisäksi tutkimuksesta selviävät ne tuoteryhmät, joihin asiakkaat eivät tällä hetkellä ole kovin tyytyväisiä. Avointen kysymysten vastaukset puolestaan tarjoavat kehittämisehdotuksia alueen toimijoille sekä ideoita mahdollisille uusille yrittäjille.