No Ordinary Destination : Lapin matkailun imagomarkkinointihankkeen markkinointimenetelmät ja matkailijamäärien kehittyminen päämarkkinamaissa
Ballester, Isabelle; Heikkinen, Noora (2014)
Ballester, Isabelle
Heikkinen, Noora
Lapin ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014092414181
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014092414181
Tiivistelmä
Lapland - The North of Finland on Lapin liiton vetämä kolmivuotinen matkailun imagohanke, joka toteutetaan yhteistyössä Lapin ja Koillismaan kuntien sekä Matkailun edistämiskeskuksen (MEK) kanssa. Suomi esitellään ulkomaisille matkailijoille vastakohtien maana, jollaista ei löydy muualta maailmasta. Matkailuhanke nostaa nyt esille Lapin luonnosta kumpuavat ainutlaatuiset kokemukset pyrkien ympärivuotistamaan matkailua.
Työmme tavoitteena on Lapin matkailun imagomarkkinointihankkeen päämarkkinamaiden markkinointimenetelmien kehittymisen tarkastelu hankkeen myötä. Tarkastelemme määrällisen teksti-analyysin menetelmin päämarkkina-alueilta, Iso-Britanniasta, Saksasta, Ranskasta, Alankomaista, Belgiasta sekä Venäjältä, saapuvien matkailijoiden määrän muutosta Lapin suurimmissa matkailukeskuksissa.
Hankkeen luomat vaikuttavat markkinointi toimenpiteet onnistuivat erinomaisesti, hanke saavutti vuoden aikana jopa 40 miljoonaa kohderyhmään kuuluvaa matkailijaa. Jokaiselle päämarkkina-alueelle kartoitettiin parhaat markkinointimenetelmät joiden toteutuksen avulla saatiin ihmiset kiinnostumaan Suomen lapista, sekä parannettiin Suomen näkyvyyttä mediassa.
Lapin suurimpien matkailukeskuksien: Levi, Ylläs, Saariselkä ja Rovaniemi matkailijamäärien muutokset ovat vaihtelevia lähtömaista ja matkailukeskuksista riippuen. Hankkeen todellisten tulosten odotetaan näkyvän vastan muutamien vuosien päästä. Vielä hankkeen päätyttyä Suomen Lapin vetovoima säilyy ja se pysyy mukana kiristyvässä kilpailussa.
Työmme tavoitteena on Lapin matkailun imagomarkkinointihankkeen päämarkkinamaiden markkinointimenetelmien kehittymisen tarkastelu hankkeen myötä. Tarkastelemme määrällisen teksti-analyysin menetelmin päämarkkina-alueilta, Iso-Britanniasta, Saksasta, Ranskasta, Alankomaista, Belgiasta sekä Venäjältä, saapuvien matkailijoiden määrän muutosta Lapin suurimmissa matkailukeskuksissa.
Hankkeen luomat vaikuttavat markkinointi toimenpiteet onnistuivat erinomaisesti, hanke saavutti vuoden aikana jopa 40 miljoonaa kohderyhmään kuuluvaa matkailijaa. Jokaiselle päämarkkina-alueelle kartoitettiin parhaat markkinointimenetelmät joiden toteutuksen avulla saatiin ihmiset kiinnostumaan Suomen lapista, sekä parannettiin Suomen näkyvyyttä mediassa.
Lapin suurimpien matkailukeskuksien: Levi, Ylläs, Saariselkä ja Rovaniemi matkailijamäärien muutokset ovat vaihtelevia lähtömaista ja matkailukeskuksista riippuen. Hankkeen todellisten tulosten odotetaan näkyvän vastan muutamien vuosien päästä. Vielä hankkeen päätyttyä Suomen Lapin vetovoima säilyy ja se pysyy mukana kiristyvässä kilpailussa.