Lean startup method in business model creation : managing data to minimise product launch risk case company Ltd
Järvenpää, Tuukka (2014)
Järvenpää, Tuukka
Turun ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014091814059
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014091814059
Tiivistelmä
Startup-yritykset nähdään innovatiivisina ja mielenkiintoisina tavallisen yleisön silmissä. On olemassa monta menestystarinaa joissa yritys nousee tuntemattomuudesta uskomattomaan menestykseen. Todellisuudessa nämä menestystarinat ovat vain jäävuoren huippu. Suurin osa uusista yrityksistä epäonnistuvat perustamaan ja vakiinnuttamaan liiketoimintaansa. Uusien yritysten onnistumisprosentin parantaminen vaikka muutamalla prosenttiyksiköllä aiheuttaisi huomattavan hyödyn yhteiskunnassa.
Tutkimuksen teoreettisessa osuudessa tutkitaan perinteisiä ja moderneja liiketoimintamallin määrittelyn työkaluja. Perinteisestä liiketoimintasuunnittelua kuten kattavan liiketoimintasuunnitelman luomista ennakkoon, tarkastellaan modernin startup-yrityksen näkökulmasta. Perinteisen liiketoimintasuunnittelun ymmärtämisen jälkeen, tutkitaan mahdollisuuksia modernimpaan liiketoimintasuunnitteluun. Metodi nimeltä Lean Startup esitellään ja arvioidaan osana tutkimusta. Teoreettisessa osuudessa määritellään runko yksinkertaiselle ja asiakaskeskeiselle liiketoimintamallin määrittelylle.
Tutkimuksen käytännön osuudessa keskitytään suomalaisen älyliikenteen alueella toimivan startup-yrityksen toimintaan. Yrityksen nykyinen liiketoimintasuunnitelma dokumentoidaan käyttäen yksinkertaista liiketoiminnan suunnittelun työkalua. Nykytilanteen määrittelyn jälkeen, arvioidaan liiketoimintasuunnitelman suurimmat riskit eri alueilla. Tunnistetuille riskeille luodaan validointisuunnitelma joka toteutetaan yhdessä yrityksen kanssa. Validoinnin tulokset käsitellään ja arvioidaan kattavasti. Validoinnista saadut opit liitetään uuteen versioon liiketoiminta-suunnitelmasta.
Tutkimus osoittaa että on olemassa hyviä liiketoiminnan määrittelyn työkaluja yrityksille jotka toimiva pienillä resursseilla. Tiedon ja tuotteiden piilottelun sijaan, yritysten tulisi aktiivisesti hakea tietoa asiakkailta käyttämällä konkreettisia esimerkkejä kehitettävistä uusista tuotteista. Yritysten tulisi varmistaa tuotteen oikeellisuus ja tarve ennen liiketoiminnan skaalaamista. Moderni tietoyhteiskunta tarjoaa useita eri vaihtoehtoja asiakaskeskeiseen liiketoiminnan kehittämiseen. Alasta riippumatta, yritysten tulisi nopeasti rakentaa alustavia tuoteversioita ja testata tuotteet kohdemarkkinoilla ennen suuriin investointeihin sitoutumista.
Lean Startup tyyppinen työskentelymalli yhdistettynä ammattitaitoiseen tiimiin mahdollistaa että yritys tekee oikeita asioita ja tekee asiat oikein.
Tutkimuksen teoreettisessa osuudessa tutkitaan perinteisiä ja moderneja liiketoimintamallin määrittelyn työkaluja. Perinteisestä liiketoimintasuunnittelua kuten kattavan liiketoimintasuunnitelman luomista ennakkoon, tarkastellaan modernin startup-yrityksen näkökulmasta. Perinteisen liiketoimintasuunnittelun ymmärtämisen jälkeen, tutkitaan mahdollisuuksia modernimpaan liiketoimintasuunnitteluun. Metodi nimeltä Lean Startup esitellään ja arvioidaan osana tutkimusta. Teoreettisessa osuudessa määritellään runko yksinkertaiselle ja asiakaskeskeiselle liiketoimintamallin määrittelylle.
Tutkimuksen käytännön osuudessa keskitytään suomalaisen älyliikenteen alueella toimivan startup-yrityksen toimintaan. Yrityksen nykyinen liiketoimintasuunnitelma dokumentoidaan käyttäen yksinkertaista liiketoiminnan suunnittelun työkalua. Nykytilanteen määrittelyn jälkeen, arvioidaan liiketoimintasuunnitelman suurimmat riskit eri alueilla. Tunnistetuille riskeille luodaan validointisuunnitelma joka toteutetaan yhdessä yrityksen kanssa. Validoinnin tulokset käsitellään ja arvioidaan kattavasti. Validoinnista saadut opit liitetään uuteen versioon liiketoiminta-suunnitelmasta.
Tutkimus osoittaa että on olemassa hyviä liiketoiminnan määrittelyn työkaluja yrityksille jotka toimiva pienillä resursseilla. Tiedon ja tuotteiden piilottelun sijaan, yritysten tulisi aktiivisesti hakea tietoa asiakkailta käyttämällä konkreettisia esimerkkejä kehitettävistä uusista tuotteista. Yritysten tulisi varmistaa tuotteen oikeellisuus ja tarve ennen liiketoiminnan skaalaamista. Moderni tietoyhteiskunta tarjoaa useita eri vaihtoehtoja asiakaskeskeiseen liiketoiminnan kehittämiseen. Alasta riippumatta, yritysten tulisi nopeasti rakentaa alustavia tuoteversioita ja testata tuotteet kohdemarkkinoilla ennen suuriin investointeihin sitoutumista.
Lean Startup tyyppinen työskentelymalli yhdistettynä ammattitaitoiseen tiimiin mahdollistaa että yritys tekee oikeita asioita ja tekee asiat oikein.