Humanitäärinen logistiikka
Sorola, Kaisa (2014)
Sorola, Kaisa
Hämeen ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014091213940
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014091213940
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää millaisia logistisia toimijoita toimii humanitäärisen logistiikan sektorilla ja mihin Suomessa olevat logistiset toiminnot ovat sijoittuneet. Lisäksi selvitettiin, miten avustusjärjestöjen, eli kolmannen sektorin, logistiikkatoiminnot ovat sijoittuneet maailmalla. Opinnäytetyön tietoja oli tarkoitus hyödyntää Humppilan ekologistiikka-alueen kehittämiseen.
Tutkimusmenetelmäksi valittiin case- eli tapaustutkimus, joka on yhdistelmä laadullisesta ja määrällisestä tutkimusmenetelmästä. Valituille kolmannen sektorin toimijoille lähetettiin sähköpostilla tiedustelut osallistua tutkimukseen. Haastattelut suoritettiin puhelimitse ja kasvokkain.
Tutkimuksessa selvisi, että kolmannen sektorin toimijoissa on niin yhden henkilön varassa toimivia yhdistyksiä kuin suuria organisaatioita. Kaikkia yhdistää humaanisuus, avun antaminen ja toimittaminen ja heikompiosaisista huolehtiminen. Useiden avustusjärjestöjen taustalla ovat myös kristilliset arvot. Suomessa Hanken School of Economics ja Maanpuolustuskorkeakoulu tutkivat ja kouluttavat humanitääristä logistiikkaa.
Johtopäätöksenä voidaan todeta, että humanitäärisessä työssä ja logistiikassa on runsaasti materiaali-, tieto- ja rahavirtoja. Toiminnot ovat nykyisin hajautuneina ympäri Suomea. Humppilan ekologistiikka-alue voisi kerätä yhteen eri toimijat tarjoamalla kehittyneitä varasto- ja kuljetuspalveluja. Alueella voisi toimia myös lajittelu- ja kierrätyskeskus, poistotekstiilipankki ja tuotantoyksikköjä, joiden tuotoilla toimintaa voisi rahoittaa. Keskitettyä logistiikkaa tukee myös Euroopan unionin Horizon
2020 -ohjelma, jonka tavoitteena on vahvistaa liikennealan kilpailukykyä ja kehittää liikennejärjestelmiä. Ohjelma etsii uusia teknologioita vihreämmän, älykkäämmän ja tehokkaampien liikkumismuotojen keksimiseksi.
Opinnäytetyön toimeksiantaja oli MAALI - Forssan seudun maaliikenne-keskus ja HEA Humppila Eco Airport and Logistics Centre. Hanketta ra-hoittavat Euroopan aluekehitysrahasto, Forssan seudun kunnat, Hämeen liitto ja Hämeen ammattikorkeakoulu (HAMK).
Tutkimusmenetelmäksi valittiin case- eli tapaustutkimus, joka on yhdistelmä laadullisesta ja määrällisestä tutkimusmenetelmästä. Valituille kolmannen sektorin toimijoille lähetettiin sähköpostilla tiedustelut osallistua tutkimukseen. Haastattelut suoritettiin puhelimitse ja kasvokkain.
Tutkimuksessa selvisi, että kolmannen sektorin toimijoissa on niin yhden henkilön varassa toimivia yhdistyksiä kuin suuria organisaatioita. Kaikkia yhdistää humaanisuus, avun antaminen ja toimittaminen ja heikompiosaisista huolehtiminen. Useiden avustusjärjestöjen taustalla ovat myös kristilliset arvot. Suomessa Hanken School of Economics ja Maanpuolustuskorkeakoulu tutkivat ja kouluttavat humanitääristä logistiikkaa.
Johtopäätöksenä voidaan todeta, että humanitäärisessä työssä ja logistiikassa on runsaasti materiaali-, tieto- ja rahavirtoja. Toiminnot ovat nykyisin hajautuneina ympäri Suomea. Humppilan ekologistiikka-alue voisi kerätä yhteen eri toimijat tarjoamalla kehittyneitä varasto- ja kuljetuspalveluja. Alueella voisi toimia myös lajittelu- ja kierrätyskeskus, poistotekstiilipankki ja tuotantoyksikköjä, joiden tuotoilla toimintaa voisi rahoittaa. Keskitettyä logistiikkaa tukee myös Euroopan unionin Horizon
2020 -ohjelma, jonka tavoitteena on vahvistaa liikennealan kilpailukykyä ja kehittää liikennejärjestelmiä. Ohjelma etsii uusia teknologioita vihreämmän, älykkäämmän ja tehokkaampien liikkumismuotojen keksimiseksi.
Opinnäytetyön toimeksiantaja oli MAALI - Forssan seudun maaliikenne-keskus ja HEA Humppila Eco Airport and Logistics Centre. Hanketta ra-hoittavat Euroopan aluekehitysrahasto, Forssan seudun kunnat, Hämeen liitto ja Hämeen ammattikorkeakoulu (HAMK).