SugarCRM-asiakashallintajärjestelmän käyttöohjeet
Häggkvist, Sami (2014)
Häggkvist, Sami
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014091113901
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014091113901
Tiivistelmä
Opinnäytetyön toimeksiantona oli luoda pikaohjeet SugarCRM-asiakashallintajärjestelmän käyttöä varten. Pikaohjeiden lisäksi toimeksiantoon sisältyi myös syventävät ja yksityiskohtaiset ohjeet kampanjan luontia varten SugarCRM:llä. Opinnäytetyössä luodut ohjeet ovat ensimmäiset suomenkieliset julkiset SugarCRM:ään liittyvät käyttöohjeet.
Opinnäytetyö toteutettiin produktityyppisenä toimeksiantona OOSIS oy:lle. Raportti on jaettu kahteen erilliseen kokonaisuuteen, toimeksianto- ja teoriaosuuteen. Teo-riaosuudessa käsitellään CRM:ää yleisellä tasolla ja raportin tavoitteena on antaa lukijalle selkeä ajatus siitä, mitä asiakkuudenhallinta todellisuudessa on ja mistä se koostuu. Teoriaosuudessa selvitetään myös CRM:n implementoinnin vaiheet ja haasteita, joita saattaa ilmetä käyttöönoton yhteydessä sekä vaihtoehtoisia ratkaisuja näihin haasteisiin.
Toimeksiannon varsinainen tuotos, eli produkti, koostuu SugarCRM:n pikaohjeista sekä syventävistä ohjeista ohjelmalla luotavia kampanjoita varten. Ohjeet luotiin pääasiassa yksinomaan käyttämällä kyseistä ohjelmaa ja kirjoittamalla ohjeita käytön yhteydessä. Näin ohjeista pyrittiin tekemään mahdollisimman selkeät ja johdonmukaiset. Opin-näytetyön tekoprosessin aikana työn tekijä on oppinut aiheesta lisää merkittävästi. Opinnäytetyön tavoitteet saavutettiin hyvin.
Ennen produktin luomista, kirjoittaja on pohtinut kirjoittamisen eri vaiheita. Teo-riaosuuteen on sisällytetty kappale prosessikirjoittamisen ohjeista, joita seuraamalla tekstin tuottaminen produktia varten helpottui huomattavasti. Ohjeita käytettäessä tulee ottaa huomioon ohjeiden ajantasaisuus. Ohjeet on luotu SugarCRM 7.2.2 versioon sopiviksi. Olennaisin jatkokehitysehdotus on ohjeiden ajan tasalla pitäminen, joka on myös otettu huomioon alkuperäisiä ohjeita luotaessa.
Opinnäytetyö toteutettiin produktityyppisenä toimeksiantona OOSIS oy:lle. Raportti on jaettu kahteen erilliseen kokonaisuuteen, toimeksianto- ja teoriaosuuteen. Teo-riaosuudessa käsitellään CRM:ää yleisellä tasolla ja raportin tavoitteena on antaa lukijalle selkeä ajatus siitä, mitä asiakkuudenhallinta todellisuudessa on ja mistä se koostuu. Teoriaosuudessa selvitetään myös CRM:n implementoinnin vaiheet ja haasteita, joita saattaa ilmetä käyttöönoton yhteydessä sekä vaihtoehtoisia ratkaisuja näihin haasteisiin.
Toimeksiannon varsinainen tuotos, eli produkti, koostuu SugarCRM:n pikaohjeista sekä syventävistä ohjeista ohjelmalla luotavia kampanjoita varten. Ohjeet luotiin pääasiassa yksinomaan käyttämällä kyseistä ohjelmaa ja kirjoittamalla ohjeita käytön yhteydessä. Näin ohjeista pyrittiin tekemään mahdollisimman selkeät ja johdonmukaiset. Opin-näytetyön tekoprosessin aikana työn tekijä on oppinut aiheesta lisää merkittävästi. Opinnäytetyön tavoitteet saavutettiin hyvin.
Ennen produktin luomista, kirjoittaja on pohtinut kirjoittamisen eri vaiheita. Teo-riaosuuteen on sisällytetty kappale prosessikirjoittamisen ohjeista, joita seuraamalla tekstin tuottaminen produktia varten helpottui huomattavasti. Ohjeita käytettäessä tulee ottaa huomioon ohjeiden ajantasaisuus. Ohjeet on luotu SugarCRM 7.2.2 versioon sopiviksi. Olennaisin jatkokehitysehdotus on ohjeiden ajan tasalla pitäminen, joka on myös otettu huomioon alkuperäisiä ohjeita luotaessa.