MUOTIKAUPPA JA SEN ASIAKAS KAUPPAKESKUKSESSA : Case: Nina & Henri Matkus Shopping Center
Happonen, Emmi (2014)
Happonen, Emmi
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014090913830
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014090913830
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, millainen toimintaympäristö kauppakeskus muotikaupalle on ja mitä muotikaupan tulee huomioida siellä toimiessaan. Tarkoituksena oli myös selvittää, miten muotikaupan asiakkaat käyttäytyvät kauppakeskuksessa. Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi Nina & Henri Matkus Shopping Center.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys keskittyi kauppakeskukseen muotikaupan toimintaympäristönä ja muotikaupan asiakkaan ostokäyttäytymiseen. Opinnäytetyön tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena eli määrällisenä tutkimuksena käyttäen tutkimusmenetelmänä asiakaskyselyä, joka toteutettiin verkkokyselynä hyödyntäen Webropol-kyselyohjelmaa.
Tutkimusaineistoa kerättiin myös paikan päällä kauppakeskuksessa. Tutkimukseen osallistui 304 vastaajaa.
Tutkimus osoitti, että suurin osa kyselyyn vastanneista asioi muotikaupassa mieluummin kauppakeskuksessa kuin kaupungin keskustassa. Tutkimuksen avulla saatiin muun muassa selville, millaisia kauppakeskuksen kuluttajat ovat, miten he toimivat siellä ja millä tavoin he kokevat kauppakeskuksen. Lisäksi kyselylomakkeen avulla kartoitettiin Ninan & Henrin Matkus Shopping Centerin myymälässä asioimista.
Tutkimuksen tuloksista voitiin päätellä, että kauppakeskus on ihanteellinen toimintaympäristö muotikaupalle. Kauppakeskuksessa toimimiseen liittyy kuitenkin haasteita, jotka muotikaupan on otettava huomioon siellä toimiessaan. Tulosten mukaan muotikaupan asiakkaan ostopaikan valintaan ja ostopäätöksen syntymiseen vaikuttavat voimakkaimmin muotikaupan tuotteet ja valikoima, hintataso sekä hyvä asiakaspalvelu. Tulokset paljastivat, että kuluttajat käyttävät keskimäärin 51–100 euroa asioidessaan kauppakeskuksessa. Tulevaisuudessa olisi otollista tutkia sitä, millä keinoilla heidät saataisiin käyttämään enemmän rahaa kauppakeskuksessa.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys keskittyi kauppakeskukseen muotikaupan toimintaympäristönä ja muotikaupan asiakkaan ostokäyttäytymiseen. Opinnäytetyön tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena eli määrällisenä tutkimuksena käyttäen tutkimusmenetelmänä asiakaskyselyä, joka toteutettiin verkkokyselynä hyödyntäen Webropol-kyselyohjelmaa.
Tutkimusaineistoa kerättiin myös paikan päällä kauppakeskuksessa. Tutkimukseen osallistui 304 vastaajaa.
Tutkimus osoitti, että suurin osa kyselyyn vastanneista asioi muotikaupassa mieluummin kauppakeskuksessa kuin kaupungin keskustassa. Tutkimuksen avulla saatiin muun muassa selville, millaisia kauppakeskuksen kuluttajat ovat, miten he toimivat siellä ja millä tavoin he kokevat kauppakeskuksen. Lisäksi kyselylomakkeen avulla kartoitettiin Ninan & Henrin Matkus Shopping Centerin myymälässä asioimista.
Tutkimuksen tuloksista voitiin päätellä, että kauppakeskus on ihanteellinen toimintaympäristö muotikaupalle. Kauppakeskuksessa toimimiseen liittyy kuitenkin haasteita, jotka muotikaupan on otettava huomioon siellä toimiessaan. Tulosten mukaan muotikaupan asiakkaan ostopaikan valintaan ja ostopäätöksen syntymiseen vaikuttavat voimakkaimmin muotikaupan tuotteet ja valikoima, hintataso sekä hyvä asiakaspalvelu. Tulokset paljastivat, että kuluttajat käyttävät keskimäärin 51–100 euroa asioidessaan kauppakeskuksessa. Tulevaisuudessa olisi otollista tutkia sitä, millä keinoilla heidät saataisiin käyttämään enemmän rahaa kauppakeskuksessa.