‘Google this, google that’ : Nursing Students' Perspective on Virtual Studies in JAMK University of Applied Sciences
Harju, Tiina; Huhtala, Erika; Lakaniemi, Jenna (2014)
Harju, Tiina
Huhtala, Erika
Lakaniemi, Jenna
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014090913823
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014090913823
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena oli tuottaa tietoa sairaanhoitajaopiskelijoiden kokemuksista virtuaaliopetuksesta. Taivoitteena oli auttaa opettajia ottamaan paremmin huomioon opiskelijoiden näkökulma verkkokurssien suunittelussa. Tutkimuksen toimeksiantaja oli Jyväskylän ammattikorkeakoulun hyvinvointilaitos.
Tutkimus oli kvalitatiivinen. Se suoritettiin suullisena ryhmähaastatteluna. Haastateltavia oli kolme. Kaikki olivat joko toisen tai kolmannen vuoden englanninkielisen linjan sairaanhoitajaopiskelijoita. Jokaisella heistä oli huomattavasti kokemusta virtuaalikursseista. Haastattelu nauhoitettiin, litteroitiin, luokiteltiin ja analysoitiin. Seuraavat seitsemän ilmiötä oli havaittavissa tutkimustuloksista: opettajan tuki, verkko-oppimisymparistö, verkko-opintojakson rakenne, verkko-opintojakson sisältö, virtuaaliopintojen etiikka, ammattitaidon kehittyminen sekä sairaanhoitajaopintojen rakenne.
Vaikka opiskeljoiden kokemukset verkkokursseista olivat enimmäkseen negatiivisia, löytyi niistä hyvääkin. Tärkeimmät viisi kehittämisehdotusta tutkimuksen perusteella olivat: PBL-opintoja pitäisi sisällyttää virtuaalikursseihin, opiskelijoille olisi hyvä järjestää opetusta virtuaaliopiskelemisesta, virtuaalikurssehin saisi sisältyä opastusta kontaktiopetuksena jokaisen kurssin alussa, opiskelijoille pitaisi järjestää lisää tukea sekä verkko-oppimisympäristöä tulisi kehittää.
Tutkimus oli kvalitatiivinen. Se suoritettiin suullisena ryhmähaastatteluna. Haastateltavia oli kolme. Kaikki olivat joko toisen tai kolmannen vuoden englanninkielisen linjan sairaanhoitajaopiskelijoita. Jokaisella heistä oli huomattavasti kokemusta virtuaalikursseista. Haastattelu nauhoitettiin, litteroitiin, luokiteltiin ja analysoitiin. Seuraavat seitsemän ilmiötä oli havaittavissa tutkimustuloksista: opettajan tuki, verkko-oppimisymparistö, verkko-opintojakson rakenne, verkko-opintojakson sisältö, virtuaaliopintojen etiikka, ammattitaidon kehittyminen sekä sairaanhoitajaopintojen rakenne.
Vaikka opiskeljoiden kokemukset verkkokursseista olivat enimmäkseen negatiivisia, löytyi niistä hyvääkin. Tärkeimmät viisi kehittämisehdotusta tutkimuksen perusteella olivat: PBL-opintoja pitäisi sisällyttää virtuaalikursseihin, opiskelijoille olisi hyvä järjestää opetusta virtuaaliopiskelemisesta, virtuaalikurssehin saisi sisältyä opastusta kontaktiopetuksena jokaisen kurssin alussa, opiskelijoille pitaisi järjestää lisää tukea sekä verkko-oppimisympäristöä tulisi kehittää.