Omaisten kokemuksia ohjauksesta kotihoidossa Seinäjoen alueella.
Kitunen, Sauli; Kaleva, Jukka (2014)
Kitunen, Sauli
Kaleva, Jukka
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014090513761
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014090513761
Tiivistelmä
Tämän kvalitatiivisen opinnäytetyön tarkoituksena oli saada teemahaastattelun avulla kotihoidon ikääntyneiden asiakkaiden omaisten kokemuksia kotihoidon sairaanhoitajan antamasta ohjauksesta. Haastattelujen kohderyhmänä oli kotihoidon asiakkaiden omaiset, ja opinnäytetyön tarkoitusta täsmensivät seuraavat tutkimustehtävät: 1. Mistä aiheista omaiset ovat saaneet ohjausta sairaanhoitajilta? 2. Mitä mieltä omaiset ovat ohjauksen saatavuudesta? 3. Mitä mieltä omaiset ovat ohjauksen riittävyydestä? 4. Miten omaisten ohjausta voisi kehittää?
Opinnäytetyön toimeksiantaja on Seinäjoen kotihoito. Opinnäytetyön tavoite oli saada teemahaastattelun avulla tietoa omaisten ohjauksesta kotihoidossa, ja miten omaisten ohjausta voitaisiin kehittää ja hyödyntää hoitotyössä. Saatua tietoa voidaan hyödyntää kotihoidon asiakkaiden omaisten ohjauksessa.
Opinnäytetyö on toteutettu kvalitatiivista tutkimusmenetelmää käyttäen. Tutkimuksessa haastateltiin 5 omaista, joista 2 oli omaishoitajia. Aineisto analysoitiin teorialähtöisen sisällönanalyysin avulla.
Tuloksista ilmeni, että omaiset olivat tyytyväisiä saamaansa ohjaukseen ja luottamus kotisairaanhoitajia kohtaan oli vahva. Ohjaus koettiin erittäin tarpeellisena osana hoitoa. He olivat saaneet ohjausta monipuolisesti eri aiheista eri kanavien kautta, ja he korostivat ohjauksessa hoitosuhteen syntymisen tärkeyttä. Lisäksi omaiset kokivat tärkeäksi yksilöllisyyden toteutumisen ohjauksessa, ja sairaanhoitajilla koettiin olevan aikaa ohjaukselle. Omaishoitajuuden ei koettu vaikuttavan ohjaukseen.
Tulokset antoivat tietoa omaisten saamasta ohjauksesta ja siitä, miten tarpeellisena omaiset sen kokivat. On tärkeää, että luottamus syntyy heti asiakassuhteen alkuvaiheessa. Sen ansiosta luottamus kotihoitoa kohtaan pysyy vahvana.
Opinnäytetyön toimeksiantaja on Seinäjoen kotihoito. Opinnäytetyön tavoite oli saada teemahaastattelun avulla tietoa omaisten ohjauksesta kotihoidossa, ja miten omaisten ohjausta voitaisiin kehittää ja hyödyntää hoitotyössä. Saatua tietoa voidaan hyödyntää kotihoidon asiakkaiden omaisten ohjauksessa.
Opinnäytetyö on toteutettu kvalitatiivista tutkimusmenetelmää käyttäen. Tutkimuksessa haastateltiin 5 omaista, joista 2 oli omaishoitajia. Aineisto analysoitiin teorialähtöisen sisällönanalyysin avulla.
Tuloksista ilmeni, että omaiset olivat tyytyväisiä saamaansa ohjaukseen ja luottamus kotisairaanhoitajia kohtaan oli vahva. Ohjaus koettiin erittäin tarpeellisena osana hoitoa. He olivat saaneet ohjausta monipuolisesti eri aiheista eri kanavien kautta, ja he korostivat ohjauksessa hoitosuhteen syntymisen tärkeyttä. Lisäksi omaiset kokivat tärkeäksi yksilöllisyyden toteutumisen ohjauksessa, ja sairaanhoitajilla koettiin olevan aikaa ohjaukselle. Omaishoitajuuden ei koettu vaikuttavan ohjaukseen.
Tulokset antoivat tietoa omaisten saamasta ohjauksesta ja siitä, miten tarpeellisena omaiset sen kokivat. On tärkeää, että luottamus syntyy heti asiakassuhteen alkuvaiheessa. Sen ansiosta luottamus kotihoitoa kohtaan pysyy vahvana.