Markkinointiviestintäpainotteinen markkinointisuunnitelma toimintansa aloittavalle vaatteiden verkkokaupalle
Mantere, Hanna (2014)
Mantere, Hanna
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014090313720
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014090313720
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena oli tehdä markkinointisuunnitelma toimintansa aloittavalle vaatteiden verkkokaupalle. Tavoitteena oli luoda toimiva ensimmäinen markkinointisuunnitelma case-yritykselle sekä riittävä teoriapohja, jota case-yrittäjä voi itse hyödyntää markkinoinnissaan. Työn empiriaosuus rakennettiin case-yrittäjän haastattelun avulla. Haastattelu toteutettiin kesällä 2014 ja markkinointisuunnitelma valmistui syyskuussa 2014.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsiteltiin verkkokauppoja ja niiden kasvua. Lisäksi käytiin läpi aloittelevalle verkkokaupalle sopivia markkinointisuunnitelman eri osioita: analyysejä, strategioita ja tavoitteita. Omana kokonaisuutena olivat markkinointitoimenpiteet, johon kuuluivat kilpailukeinot, markkinointiviestintä, asiakkuuksienhallinta, markkinointikalenteri sekä markkinointiviestinnän seuranta. Työni painottuu markkinointiviestintään, koska sen koettiin olevan tärkein osuus yritykselle tällä hetkellä.
Empiriaosuudessa on laadittu markkinointisuunnitelma case-yritykselle. Markkinointisuunnitelma rakennettiin case-yrittäjän haastattelun ja teoriaosuudessa käsiteltyjen asioiden pohjalta. Tarkoituksena on, että tämän markkinointisuunnitelman avulla case-yritys saisi tietoa ja apua omaan markkinointiinsa ja antamieni ehdotusten avulla hän voisi toimia muutaman vuoden eteenpäin.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsiteltiin verkkokauppoja ja niiden kasvua. Lisäksi käytiin läpi aloittelevalle verkkokaupalle sopivia markkinointisuunnitelman eri osioita: analyysejä, strategioita ja tavoitteita. Omana kokonaisuutena olivat markkinointitoimenpiteet, johon kuuluivat kilpailukeinot, markkinointiviestintä, asiakkuuksienhallinta, markkinointikalenteri sekä markkinointiviestinnän seuranta. Työni painottuu markkinointiviestintään, koska sen koettiin olevan tärkein osuus yritykselle tällä hetkellä.
Empiriaosuudessa on laadittu markkinointisuunnitelma case-yritykselle. Markkinointisuunnitelma rakennettiin case-yrittäjän haastattelun ja teoriaosuudessa käsiteltyjen asioiden pohjalta. Tarkoituksena on, että tämän markkinointisuunnitelman avulla case-yritys saisi tietoa ja apua omaan markkinointiinsa ja antamieni ehdotusten avulla hän voisi toimia muutaman vuoden eteenpäin.