Ideasta kanavalle : Televisio-ohjelman myyntiprosessi ja myyntipaketin tuottaminen
Försti, Jussi (2014)
Försti, Jussi
Tampereen ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014090213697
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014090213697
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää televisio-ohjelman myyntiprosessin vaiheet sekä laadukkaan, televisiokanavan tilaajan tarpeet täyttävän televisio-ohjelman myyntipaketin sisältövaatimukset, sillä aiheista ei oltu tehty juurikaan tutkimusta. Tutkimusaineistona toimi viiden televisiokanavan tilaajan ja kahden tuottajan haastattelut sekä itse tehdyn televisio-ohjelmaehdotuksen tuottaminen ja sen tarjoaminen Yleisradion tilaajalle.
Tutkimustuloksena selvisi, että tilaajat arvostavat sisällön ohella ennen kaikkea sitä, että tuotantoyhtiö on luotettava ja pystyy toteuttamaan ohjelman. Luotettavuus syntyy ennen kaikkea tuotantoyhtiön aikaisempien referenssien pohjalta. Hyvä myyntipaketti kertoo televisio-ohjelman sisällön tavoitellun katsojaryhmän näkökulmasta ja avaa ennen kaikkea katsojakokemusta. Hyvä myyntipaketti välittää haluttua tunnetta sisällön ja ulko-asun osalta. Trailerin omainen myyntivideo on oleellinen osa laadukasta myyntipakettia.
Opinnäytetyön johtopäätöksenä voidaan todeta, että välttämättä parhaat ohjelmaideat eivät päädy televisioon asti. Ohjelmaidea ei päädy jatkokehittelyyn, mikäli se ei vastaa kanavan tarpeita tai tarjoaja ei ole tarpeeksi luotettava.
Tutkimustuloksena selvisi, että tilaajat arvostavat sisällön ohella ennen kaikkea sitä, että tuotantoyhtiö on luotettava ja pystyy toteuttamaan ohjelman. Luotettavuus syntyy ennen kaikkea tuotantoyhtiön aikaisempien referenssien pohjalta. Hyvä myyntipaketti kertoo televisio-ohjelman sisällön tavoitellun katsojaryhmän näkökulmasta ja avaa ennen kaikkea katsojakokemusta. Hyvä myyntipaketti välittää haluttua tunnetta sisällön ja ulko-asun osalta. Trailerin omainen myyntivideo on oleellinen osa laadukasta myyntipakettia.
Opinnäytetyön johtopäätöksenä voidaan todeta, että välttämättä parhaat ohjelmaideat eivät päädy televisioon asti. Ohjelmaidea ei päädy jatkokehittelyyn, mikäli se ei vastaa kanavan tarpeita tai tarjoaja ei ole tarpeeksi luotettava.