"Se, et ihan pienestä pitäen" : Päiväkotikiusaaminen varhaiskasvattajien näkökulmasta
Piiroinen, Essi; Miettinen, Tarja (2014)
Piiroinen, Essi
Miettinen, Tarja
Tampereen ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014082913650
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014082913650
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kartoittaa ja kuvailla päiväkotikiusaamista varhaiskas-vattajien näkökulmasta. Tämän ohella tavoitteena oli kartoittaa varhaiskasvattajien käyt-tämiä keinoja puuttua kiusaamiseen ja ennaltaehkäistä sitä. Opinnäytetyön teoreettisena viitekehyksenä oli yhteisöllinen näkökulma kiusaamiseen.
Opinnäytetyö on kvalitatiivinen. Opinnäytetyön tutkimusosion aineisto kerättiin ryhmä-teemahaastattelulla. Haastattelut toteutettiin neljässä tamperelaisessa päiväkodissa, joissa kussakin haastateltiin yhden ryhmän varhaiskasvattajia. Haastateltavia varhaiskasvattajia oli yhteensä yhdeksän. Aineisto analysoitiin teoriaohjaavan sisällönanalyysin avulla.
Varhaiskasvattajat määrittivät kiusaamisen olevan monimuotoinen ja ensisijaisesti kah-den lapsen välinen ilmiö, joka ilmenee helposti havaittavina suorina sekä haasteelli-semmin havaittavina epäsuorina tekoina. Varhaiskasvattajat määrittivät varsinaisen kiu-saamisen olevan tarkoituksellista ja toistuvaa. Tämän lisäksi he kokivat vakavan kiu-saamisen olevan harvinaista päiväkoti-ikäisten lasten parissa. Pitkäkestoiseen ja vakavaan kiusaamiseen varhaiskasvattajat kertoivat puuttuvansa ensisijaisesti yhteistyössä vanhempien kanssa. Myös leikkeihin osallistuminen, kiusaamisen puheeksi ottaminen sadun ja kuvien avulla, yksilötyöskentely kiusaajan ja kiusatun kanssa sekä varhaiskas-vatuksen asiantuntijan konsultointi nähtiin mahdollisina keinoina puuttua kiusaamiseen. Varsinaisiksi kiusaamisen ennaltaehkäisyn keinoiksi varhaiskasvattajat nimesivät var-haisen puuttumisen ja konfliktien ratkaisemisen, sosiaalisten taitojen opettamisen, pien-ryhmätoiminnan, tunnekasvatuksen, tilaratkaisut sekä selkeän päiväkotikohtaisen kiu-saamiseen puuttumisen ja ennaltaehkäisyn suunnitelman.
Päiväkotikiusaamisesta puhuttaessa kiusaamiseen puuttuminen ja sen ennaltaehkäisy limittyvät toisiinsa, sillä pienten lasten kohdalla kiusaamiseen puuttumisessa on aina kyse myös kiusaamisen ennaltaehkäisystä. Harvinaisuudestaan huolimatta pitkäkestoista kiusaamista esiintyy myös päiväkodeissa, minkä vuoksi toimivia keinoja puuttua siihen tulisikin tutkia lisää. Kiusaamisen ennaltaehkäisyn suunnitelma voi toimia hyvänä kes-kustelun avauksena ja pohjana toimivien puuttumiskäytäntöjen kehittämiselle. Doku-mentoidut kiusaamistilanteet voivat antaa arvokasta tietoa päiväkotikiusaamisesta il-miönä, minkä ohella dokumentointi voi auttaa kehittämään toimivia keinoja niin puuttua kiusaamiseen kuin ennaltaehkäistä sitä. Mitä varhaisemmassa vaiheessa kiusaamisen vastainen työ aloitetaan, sitä paremmin siinä voidaan onnistua.
Opinnäytetyö on kvalitatiivinen. Opinnäytetyön tutkimusosion aineisto kerättiin ryhmä-teemahaastattelulla. Haastattelut toteutettiin neljässä tamperelaisessa päiväkodissa, joissa kussakin haastateltiin yhden ryhmän varhaiskasvattajia. Haastateltavia varhaiskasvattajia oli yhteensä yhdeksän. Aineisto analysoitiin teoriaohjaavan sisällönanalyysin avulla.
Varhaiskasvattajat määrittivät kiusaamisen olevan monimuotoinen ja ensisijaisesti kah-den lapsen välinen ilmiö, joka ilmenee helposti havaittavina suorina sekä haasteelli-semmin havaittavina epäsuorina tekoina. Varhaiskasvattajat määrittivät varsinaisen kiu-saamisen olevan tarkoituksellista ja toistuvaa. Tämän lisäksi he kokivat vakavan kiu-saamisen olevan harvinaista päiväkoti-ikäisten lasten parissa. Pitkäkestoiseen ja vakavaan kiusaamiseen varhaiskasvattajat kertoivat puuttuvansa ensisijaisesti yhteistyössä vanhempien kanssa. Myös leikkeihin osallistuminen, kiusaamisen puheeksi ottaminen sadun ja kuvien avulla, yksilötyöskentely kiusaajan ja kiusatun kanssa sekä varhaiskas-vatuksen asiantuntijan konsultointi nähtiin mahdollisina keinoina puuttua kiusaamiseen. Varsinaisiksi kiusaamisen ennaltaehkäisyn keinoiksi varhaiskasvattajat nimesivät var-haisen puuttumisen ja konfliktien ratkaisemisen, sosiaalisten taitojen opettamisen, pien-ryhmätoiminnan, tunnekasvatuksen, tilaratkaisut sekä selkeän päiväkotikohtaisen kiu-saamiseen puuttumisen ja ennaltaehkäisyn suunnitelman.
Päiväkotikiusaamisesta puhuttaessa kiusaamiseen puuttuminen ja sen ennaltaehkäisy limittyvät toisiinsa, sillä pienten lasten kohdalla kiusaamiseen puuttumisessa on aina kyse myös kiusaamisen ennaltaehkäisystä. Harvinaisuudestaan huolimatta pitkäkestoista kiusaamista esiintyy myös päiväkodeissa, minkä vuoksi toimivia keinoja puuttua siihen tulisikin tutkia lisää. Kiusaamisen ennaltaehkäisyn suunnitelma voi toimia hyvänä kes-kustelun avauksena ja pohjana toimivien puuttumiskäytäntöjen kehittämiselle. Doku-mentoidut kiusaamistilanteet voivat antaa arvokasta tietoa päiväkotikiusaamisesta il-miönä, minkä ohella dokumentointi voi auttaa kehittämään toimivia keinoja niin puuttua kiusaamiseen kuin ennaltaehkäistä sitä. Mitä varhaisemmassa vaiheessa kiusaamisen vastainen työ aloitetaan, sitä paremmin siinä voidaan onnistua.