Työsuojeluhallinnon verkko-oppimisen kehittäminen
Aittala, Tarja (2014)
Aittala, Tarja
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2014
Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014082813635
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014082813635
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli tutkia työsuojeluhallinnon verkko-oppimiskokemusta, sen nykytilaa ja kehittämistarpeita. Tutkielman teoreettisessa osuudessa käsiteltiin verkko-oppimista ja verkko-opetusta sekä erilaisia verkko-oppimisympäristöjä. Lisäksi koottiin yhteen verkko-opiskelusta saatavia hyötyä ja siihen liittyviä rajoitteita. Aineistona käytettiin aiheeseen liittyvää kirjallisuutta, tutkimuksia ja muita luotettavia lähteitä.
Empiirisessä osassa tuotiin esille työsuojeluhallinnon verkko-opetuksen nykytilaa verkko-oppimisympäristön analyysillä. Lisäksi teemahaastattelujen avulla selvitettiin oppijoiden kokemuksia ja näkemyksiä verkko-oppimisen nykytilasta kehittämistar-peineen. Tutkimusmenetelmäksi valittiin kvalitatiivinen tutkimus, joka sisälsi taustatietojen yhdistämistä, kirjallisuuden tutkimista ja teemahaastattelut. Teemahaastattelujen tarkoituksena oli hyödyntää haastateltavien omia kokemuksia. Haastatteluihin osallistui kuusi henkilöä meneillään olevasta tarkastajan peruskoulutuksesta.
Tutkimuksen avulla selvitettiin verkko-oppimaan oppimista, verkko-oppimis-ympäristöä sekä verkkokurssien rakennetta ja oppimateriaaleja. Lisäksi selvitettiin luennoitsijoiden asiantuntijuutta, ohjausta, vuorovaikutusta ja palautetta, ongelmia, omaa verkko-oppimis-kokemusta sekä kehittämisajatuksia.
Tutkimuksessa tuli esille selvää kehittämistarvetta verkko-oppimisympäristön, oppi-materiaalien, luennoitsijoiden ja virtuaalikoulutusten osalta. Verkko-oppimis-ympäristöä on selkeytettävä, jotta kokonaisuus hahmottuu paremmin. Lisäksi verk-kovuorovaikutteisuutta on lisättävä. Monipuolisempia oppimisaineistoja ja tehtävien tuottamistapoja halutaan. Luennoitsijoiden pedagogiset ja tietotekniset tiedot ja taidot on varmistettava. Virtuaalikoulutuksia on kehitettävä vuorovaikutteisimmiksi.
Tutkimuksen perusteella saatiin ehdotukset työsuojeluhallinnon verkko-opetuksen kehittämiselle jatkotoimenpiteitä varten.
Empiirisessä osassa tuotiin esille työsuojeluhallinnon verkko-opetuksen nykytilaa verkko-oppimisympäristön analyysillä. Lisäksi teemahaastattelujen avulla selvitettiin oppijoiden kokemuksia ja näkemyksiä verkko-oppimisen nykytilasta kehittämistar-peineen. Tutkimusmenetelmäksi valittiin kvalitatiivinen tutkimus, joka sisälsi taustatietojen yhdistämistä, kirjallisuuden tutkimista ja teemahaastattelut. Teemahaastattelujen tarkoituksena oli hyödyntää haastateltavien omia kokemuksia. Haastatteluihin osallistui kuusi henkilöä meneillään olevasta tarkastajan peruskoulutuksesta.
Tutkimuksen avulla selvitettiin verkko-oppimaan oppimista, verkko-oppimis-ympäristöä sekä verkkokurssien rakennetta ja oppimateriaaleja. Lisäksi selvitettiin luennoitsijoiden asiantuntijuutta, ohjausta, vuorovaikutusta ja palautetta, ongelmia, omaa verkko-oppimis-kokemusta sekä kehittämisajatuksia.
Tutkimuksessa tuli esille selvää kehittämistarvetta verkko-oppimisympäristön, oppi-materiaalien, luennoitsijoiden ja virtuaalikoulutusten osalta. Verkko-oppimis-ympäristöä on selkeytettävä, jotta kokonaisuus hahmottuu paremmin. Lisäksi verk-kovuorovaikutteisuutta on lisättävä. Monipuolisempia oppimisaineistoja ja tehtävien tuottamistapoja halutaan. Luennoitsijoiden pedagogiset ja tietotekniset tiedot ja taidot on varmistettava. Virtuaalikoulutuksia on kehitettävä vuorovaikutteisimmiksi.
Tutkimuksen perusteella saatiin ehdotukset työsuojeluhallinnon verkko-opetuksen kehittämiselle jatkotoimenpiteitä varten.