Asiakaslähtöisten kuntoutustavoitteiden laatiminen - : GAS-menetelmän perusteet -koulutus työyhteisöille
Lämsä, Päivi; Salmela, Mira; Säkkinen, Nina (2014)
Lämsä, Päivi
Salmela, Mira
Säkkinen, Nina
Kajaanin ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014082713627
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014082713627
Tiivistelmä
Kansaneläkelaitos (Kela) on keskeinen kuntoutuksen kustantaja Suomessa. Vuoden 2012 Kelan kuntoutustilaston mukaan kuntoutusmenot olivat 356 miljoonaa euroa. Niistä kustannettujen kuntoutuspalvelujen osuus oli 274 miljoonaa euroa. Yhteiskunnallisten ja yksilöiden kuntoutustavoitteiden saavuttaminen edellyttää, että terveydenhuollon kehittymistä ennakoidaan. Näitä keinoja ovat toteutettava kuntoutus, tutkimustoiminta sekä kehittämistyö ja siitä saatava tieto. Kela edellyttää, että kuntoutuspalveluiden tuottajat ottavat Goal Attainment Scaling (GAS) -menetelmän asteittain käyttöön, viimeistään vuoteen 2019 mennessä.
Opinnäytetyö on työelämälähtöinen. Toimeksiantajina ovat ON Kuusamo -työhönvalmennuskeskus ry. sekä Kuusamon kaupungin mielenterveys- ja päihdetyö. Toimeksiantajat tilasivat GAS-mentelmän perusteet -koulutuksen kuntoutukseen osallistuville työyhteisöjen jäsenille. Koulutuspäiviä järjestettiin kaksi, neljä tuntia kerrallaan. Ensimmäiseen koulutuspäivään osallistui yksitoista työntekijää ja heistä toiseen päivään kahdeksan. Osallistujat antoivat sekä suullisen että kirjallisen palautteen, joka arvioitiin laadullista menetelmää käyttäen.
Opinnäytetyön tavoitteena on kuvata GAS-menetelmän perusteet -koulutuspäivien järjestämiseen, suunnitteluun, toteutukseen ja arviointiin liittyviä keskeisiä asioita. Opinnäytetyön tekijöiden tavoitteina on kehittää ohjaus- ja opetusosaamista järjestetyn koulutuspäivien avulla. Opinnäytetyön tarkoituksena on kehittää työyhteisöjen jäsenten osaamista asiakaslähtöisten tavoitteiden laatimisessa. Osaamista kehitetään GAS-koulutuksen avulla. Koulutuspäivillä jaettiin opittua tietoa yhteistoiminallista menetelmää hyödyntäen.
Osallistujat kokivat saadun koulutuksen sisällön ja toteutustavan tarkoituksenmukaiseksi ja edistävän GAS-menetelmän oppimista. Osallistujilla on perusteet GAS-menetelmästä ja heillä on valmiudet harjoitella itsenäisesti ennen sovittua käyttöönottoa, toukokuussa 2014. Palveluntuottajat voivat soveltaa ja ottaa käyttöön GAS-menetelmän perusteiden koulutusmallin. Opinnäytetyöstä hyötyvät Kelan kuntoutuspalveluiden tuottajat, jotka ovat ottamassa GAS-menetelmän osaksi kuntoutusprosessia. Opinnäytetyössä toteutettu toimintatapa voidaan toistaa tarvittaessa.
Yhtenäisen toimintatavan vakiinnuttaminen edellyttää, että GAS-menetelmän käyttöä arvioidaan 1-5 vuoden kuluttua.
Opinnäytetyö on työelämälähtöinen. Toimeksiantajina ovat ON Kuusamo -työhönvalmennuskeskus ry. sekä Kuusamon kaupungin mielenterveys- ja päihdetyö. Toimeksiantajat tilasivat GAS-mentelmän perusteet -koulutuksen kuntoutukseen osallistuville työyhteisöjen jäsenille. Koulutuspäiviä järjestettiin kaksi, neljä tuntia kerrallaan. Ensimmäiseen koulutuspäivään osallistui yksitoista työntekijää ja heistä toiseen päivään kahdeksan. Osallistujat antoivat sekä suullisen että kirjallisen palautteen, joka arvioitiin laadullista menetelmää käyttäen.
Opinnäytetyön tavoitteena on kuvata GAS-menetelmän perusteet -koulutuspäivien järjestämiseen, suunnitteluun, toteutukseen ja arviointiin liittyviä keskeisiä asioita. Opinnäytetyön tekijöiden tavoitteina on kehittää ohjaus- ja opetusosaamista järjestetyn koulutuspäivien avulla. Opinnäytetyön tarkoituksena on kehittää työyhteisöjen jäsenten osaamista asiakaslähtöisten tavoitteiden laatimisessa. Osaamista kehitetään GAS-koulutuksen avulla. Koulutuspäivillä jaettiin opittua tietoa yhteistoiminallista menetelmää hyödyntäen.
Osallistujat kokivat saadun koulutuksen sisällön ja toteutustavan tarkoituksenmukaiseksi ja edistävän GAS-menetelmän oppimista. Osallistujilla on perusteet GAS-menetelmästä ja heillä on valmiudet harjoitella itsenäisesti ennen sovittua käyttöönottoa, toukokuussa 2014. Palveluntuottajat voivat soveltaa ja ottaa käyttöön GAS-menetelmän perusteiden koulutusmallin. Opinnäytetyöstä hyötyvät Kelan kuntoutuspalveluiden tuottajat, jotka ovat ottamassa GAS-menetelmän osaksi kuntoutusprosessia. Opinnäytetyössä toteutettu toimintatapa voidaan toistaa tarvittaessa.
Yhtenäisen toimintatavan vakiinnuttaminen edellyttää, että GAS-menetelmän käyttöä arvioidaan 1-5 vuoden kuluttua.