Matkailukohteen verkkosivustot tiedonhankinnan välineenä
Jaatinen, Sanna (2014)
Jaatinen, Sanna
Savonia-ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014082713625
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014082713625
Tiivistelmä
Internetistä on tullut merkittävä markkinointikanava matkailukohteille ja sen rooli kilpailukyvyn kehittämisessä on kasvanut. Internet on muovannut matkailualaa, kuluttajakäyttäytymistä, tiedonhankintaa ja ostopäätösprosessia voimakkaasti. Matkailukohteen verkkosivustolla on tärkeä merkitys matkailukohteen virtuaalisessa näkyvyydessä. Jotta matkailijoita voitaisiin palvella parhaalla mahdollisella tavalla ja tarjota heille olennaista, ajantasaista ja personoitua sisältöä, tulee heidän tarpeensa ja toiveensa tunnistaa. Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli kerätä tietoa Koli.fi-sivuston käyttäjistä, heidän tiedonhakukäyttäytymisestään, tiedontarpeistaan ja tyytyväisyydestään sivuston eri ominaisuuksiin. Tavoitteena oli myös verkkosivuston suunnittelun teorian pohjalta ymmärtää internetin ja verkkosivuston vaikutuksia matkailukohteen markkinointiin, tiedonhankintaan ja asiakasuskollisuuteen. Tarkoituksena oli löytää kehitystä vaativia kohteita asiakaslähtöisen ja asiakastarpeet huomioivan verkkosivuston suunnittelun sekä toteuttamisen tueksi. Teoreettisina lähtökohtina olivat internetmarkkinointi, verkkosivuston menestystekijät ja tiedonhankinta, joita käsiteltiin matkailun näkökulmasta.
Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena tutkimuksena, jossa tutkimusmenetelmänä käytettiin kyselytutkimusta. Kysely suoritettiin www-kyselynä, johon saatiin 111 vastausta. Sivuston käyttäjäliikennettä analysoitiin Google Analyticsin avulla. Kyselytutkimuksen tulosten mukaan tyypillinen verkkokävijä oli 31 - 40-vuotias nainen, joka työskentelee toimihenkilönä ja asuu puolisonsa kanssa. Internetkanavista suosituimpia olivat matkakohteen kotisivut ja hakukoneet. Sivustolta etsittiin tietoa rinteistä, tapahtumista ja ulkoilureiteistä. Sivustolle kaivattiin lisää reaaliaikaista tietoa aktiviteeteista, persoonallista sisältöä, rinteiden ja latujen kuntopäivitystä, kuvia, web-kameroita sekä selkeyttä. Sivuston käyttäjät olivat melko tyytyväisiä sivuston eri ominaisuuksiin, vaikka kokonaistyytyväisyys oli alhainen. Positiivisimmat elementit olivat sisällössä ja puutteet käytettävyydessä, navigoinnissa, rakenteessa ja yleisilmeessä. Google Analyticsin tilastojen mukaan sivuston käyttäjämäärät olivat korkeimmillaan laskettelu- ja lomasesonkeina, sekä tapahtumien aikana. Sivustoa käyttivät ylivoimaisesti eniten suomalaiset, joista suurin osa sijaitsi Helsingin ja Joensuun alueilla. Yleisin hakusana oli Koli. Sanaketjut olivat lyhyitä ja niissä käytettiin sanoja majoitus, spa, kylpylä, Ukko-Koli ja rinteet. Sesonkivaihtelut näkyivät selvästi hakusanoissa ja tapahtumia haettiin niiden omilla nimillä.
Tässä opinnäytetyössä luotiin laaja katsaus matkailualan verkkosivuston suunnitteluun. Työn tuloksista on huomattavaa hyötyä matkailualan yrityksille. Verkkosivuston suunnittelun tulee pohjautua sivuston tarjoamaan asiakkaille merkitykselliseen sisältöön. Sisällön tuottamisen tulee rakentua avainsanojen ympärille, ja niiden käyttöä on seurattava jatkuvasti. Ostajapersoonat tulee tunnistaa, kuvata heidän tarpeensa ja pohtia millaisilla toimenpiteillä heidän ongelmansa pystytään ratkaisemaan. Sisältöstrategian avulla varmistetaan, että tarjottu sisältö vastaa ostajapersoonien tarpeita eri asiakkuuksien vaiheissa. Sivustolle tulee luoda omat viestintästrategiat eri kohderyhmille. Käyttäjädataa tulee kerätä ja analysoida sekä tehdä siitä tavoitteellista toimintaa, jolloin markkinoinnin kohdistaminen, tehokkuuden optimointi ja eri vaihtoehtojen vertailu on mahdollista. Käytettävyys on menestyvän verkkosivuston perusta. Selkeyttämällä sivuston rakennetta käyttäjien huomio saadaan kiinnitettyä sisällöllisiin elementteihin. Tärkeintä matkailukohteen verkkosivustolle on tulla löydetyksi ja saada aikaan liikennettä sivustolle. Tämä onnistuu asiakaslähtöisen sisällön tuottamisella.
Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena tutkimuksena, jossa tutkimusmenetelmänä käytettiin kyselytutkimusta. Kysely suoritettiin www-kyselynä, johon saatiin 111 vastausta. Sivuston käyttäjäliikennettä analysoitiin Google Analyticsin avulla. Kyselytutkimuksen tulosten mukaan tyypillinen verkkokävijä oli 31 - 40-vuotias nainen, joka työskentelee toimihenkilönä ja asuu puolisonsa kanssa. Internetkanavista suosituimpia olivat matkakohteen kotisivut ja hakukoneet. Sivustolta etsittiin tietoa rinteistä, tapahtumista ja ulkoilureiteistä. Sivustolle kaivattiin lisää reaaliaikaista tietoa aktiviteeteista, persoonallista sisältöä, rinteiden ja latujen kuntopäivitystä, kuvia, web-kameroita sekä selkeyttä. Sivuston käyttäjät olivat melko tyytyväisiä sivuston eri ominaisuuksiin, vaikka kokonaistyytyväisyys oli alhainen. Positiivisimmat elementit olivat sisällössä ja puutteet käytettävyydessä, navigoinnissa, rakenteessa ja yleisilmeessä. Google Analyticsin tilastojen mukaan sivuston käyttäjämäärät olivat korkeimmillaan laskettelu- ja lomasesonkeina, sekä tapahtumien aikana. Sivustoa käyttivät ylivoimaisesti eniten suomalaiset, joista suurin osa sijaitsi Helsingin ja Joensuun alueilla. Yleisin hakusana oli Koli. Sanaketjut olivat lyhyitä ja niissä käytettiin sanoja majoitus, spa, kylpylä, Ukko-Koli ja rinteet. Sesonkivaihtelut näkyivät selvästi hakusanoissa ja tapahtumia haettiin niiden omilla nimillä.
Tässä opinnäytetyössä luotiin laaja katsaus matkailualan verkkosivuston suunnitteluun. Työn tuloksista on huomattavaa hyötyä matkailualan yrityksille. Verkkosivuston suunnittelun tulee pohjautua sivuston tarjoamaan asiakkaille merkitykselliseen sisältöön. Sisällön tuottamisen tulee rakentua avainsanojen ympärille, ja niiden käyttöä on seurattava jatkuvasti. Ostajapersoonat tulee tunnistaa, kuvata heidän tarpeensa ja pohtia millaisilla toimenpiteillä heidän ongelmansa pystytään ratkaisemaan. Sisältöstrategian avulla varmistetaan, että tarjottu sisältö vastaa ostajapersoonien tarpeita eri asiakkuuksien vaiheissa. Sivustolle tulee luoda omat viestintästrategiat eri kohderyhmille. Käyttäjädataa tulee kerätä ja analysoida sekä tehdä siitä tavoitteellista toimintaa, jolloin markkinoinnin kohdistaminen, tehokkuuden optimointi ja eri vaihtoehtojen vertailu on mahdollista. Käytettävyys on menestyvän verkkosivuston perusta. Selkeyttämällä sivuston rakennetta käyttäjien huomio saadaan kiinnitettyä sisällöllisiin elementteihin. Tärkeintä matkailukohteen verkkosivustolle on tulla löydetyksi ja saada aikaan liikennettä sivustolle. Tämä onnistuu asiakaslähtöisen sisällön tuottamisella.