Esiopetuksen oppilashuollon käytänteistä kohti uudistuvaa lainsäädäntöä
Silmälä, Sari (2014)
Silmälä, Sari
Lahden ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014082613609
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014082613609
Tiivistelmä
Tutkimuksellisen kehittämishankkeen tavoitteena oli selvittää esiopetuksen oppilashuollon nykyisiä rakenteita ja toimintatapoja, moniammatillisen poikkihallinnollisen yhteistyön tekemistä ja yksittäisten työntekijöiden näkemyksiä oppilashuoltoryhmän työskentelystä ja varhaisesta puuttumisesta sekä nivouttaa saatu kokemustieto uuteen lainsäädäntöön.
Tutkimuksellisen kehittämishankkeen kohteena oli yksi esiopetuksen oppilashuoltoryhmä viidestä kantahämäläisestä kunnasta. Kehittämishanke kuului Kelpo-hankkeeseen ja jatkui sen päätyttä esiopetuksen kehittämisenä 1.8.2014 voimaan tulevaa oppilas- ja opiskelijahuoltolakia vastaavaksi. Tämä kehittämishanke oli tiedonkeruuta ja tuotoksena oli kehittämisehdotuksia tulevalle esiopetuksen oppilashuoltotyölle.
Tutkimus toteutettiin kyselylomakkeella, joka sisälsi niin määrällisiä kuin laadullisia kysymyksiä. Kyselylomaketta jaettiin 41 kappaletta ja niitä palautettiin 31 kappaletta, vastausprosentti oli 76%. Kyselylomake jaettiin kaikille oppilashuoltoryhmien työntekijöille.
Kyselylomakkeen ja siihen sisältyvän tulevaisuuskirjoituksen vastausten perusteella puhuttelevin teema oli moniammatillisuus, jossa tärkeänä pidettiin toisten työn tuntemista ja arvostusta sekä rakenteisiin liittyvät pohdinnat, kuten sopimukset kokoontumisista, kokoonpanoista ja kirjauksista. Moniammatillisen työ edellyttäisi koulun kanssa tehtävän yhteistyön kehittymistä. Vastausten mukaan työntekijöillä oli valmiudet varhaiseen puuttumiseen ja yhteistyö lasten huoltajien kanssa oli tärkeää ja yleensä toimivaa.
Tärkeimmät kehittämisehdotukset liittyivät yhteisöllisen ja yksilöllisen oppilashuollon järjestämiseen, esiopetuksesta toiselle asteelle nivoutetun oppimisen polun muodostamiseen ja riittävien koulukuraattori- ja koulupsykologipalvelujen saatavuuden turvaamiseen sekä lisääntyvän suunnitelmallisuuden toteuttamiseen.
Tutkimuksellisen kehittämishankkeen kohteena oli yksi esiopetuksen oppilashuoltoryhmä viidestä kantahämäläisestä kunnasta. Kehittämishanke kuului Kelpo-hankkeeseen ja jatkui sen päätyttä esiopetuksen kehittämisenä 1.8.2014 voimaan tulevaa oppilas- ja opiskelijahuoltolakia vastaavaksi. Tämä kehittämishanke oli tiedonkeruuta ja tuotoksena oli kehittämisehdotuksia tulevalle esiopetuksen oppilashuoltotyölle.
Tutkimus toteutettiin kyselylomakkeella, joka sisälsi niin määrällisiä kuin laadullisia kysymyksiä. Kyselylomaketta jaettiin 41 kappaletta ja niitä palautettiin 31 kappaletta, vastausprosentti oli 76%. Kyselylomake jaettiin kaikille oppilashuoltoryhmien työntekijöille.
Kyselylomakkeen ja siihen sisältyvän tulevaisuuskirjoituksen vastausten perusteella puhuttelevin teema oli moniammatillisuus, jossa tärkeänä pidettiin toisten työn tuntemista ja arvostusta sekä rakenteisiin liittyvät pohdinnat, kuten sopimukset kokoontumisista, kokoonpanoista ja kirjauksista. Moniammatillisen työ edellyttäisi koulun kanssa tehtävän yhteistyön kehittymistä. Vastausten mukaan työntekijöillä oli valmiudet varhaiseen puuttumiseen ja yhteistyö lasten huoltajien kanssa oli tärkeää ja yleensä toimivaa.
Tärkeimmät kehittämisehdotukset liittyivät yhteisöllisen ja yksilöllisen oppilashuollon järjestämiseen, esiopetuksesta toiselle asteelle nivoutetun oppimisen polun muodostamiseen ja riittävien koulukuraattori- ja koulupsykologipalvelujen saatavuuden turvaamiseen sekä lisääntyvän suunnitelmallisuuden toteuttamiseen.