Barnets tysta rop på hjälp : en kvalitativ studie om hur familjeproblem uppmärksammas hos barn i dagvården
Gammelgård, Titti; Löflund, Jenny; Smulter, Ida (2014)
Gammelgård, Titti
Löflund, Jenny
Smulter, Ida
Yrkeshögskolan Novia
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014082513573
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014082513573
Tiivistelmä
Sammanfattning
Syftet med vårt lärdomsprov är att undersöka hur familjeproblem uttrycks hos barnet i dagvården. Med lärdomsprovet vill vi även undersöka hur dagvårdspersonalen går till väga och bemöter barnet och föräldrarna i situationer där det märks att ett barn far illa i hemmet. Lärdomsprovet består av en teoridel om familjeproblem och daghemmet följt av en empirisk del.
Lärdomsprovets mest centrala frågeställningar är: Hur syns beteendeförändringarna på barnet? Vilken insats gör personalen på daghemmen när de märker problem hos barnet? Hur beaktas föräldrarna i situationer som dessa?
Undersökningen genomfördes genom kvalitativa intervjuer med dagvårdspersonal som hade erfarenhet inom barndagvård. Av resultatet framkom hur personalen går tillväga när de märker att ett barn far illa. Barn med en problematisk hemsituation uttrycker sig på mycket varierande sätt. Alla respondenter var eniga om dagvårdspersonalens betydelsefulla roll för att försäkra barnets bästa. Summary
The aim of this Bachelor’s thesis is to investigate how children in day care express possible family problems. The thesis also describes how the day care staff proceeds and interacts with the child and its parents in situations where a child is being mistreated at home. The thesis consists of a theoretical part about family problems and day care followed by an empirical part.
The central questions of the thesis are: In what way are behavioral changes shown in the child? How can the staff act on observations of family problems? Are the parents considered in situations like these?
The investigation was conducted through qualitative interviews with day care staff that are experienced in day care. The results outlined how the staff proceeds when they notice that a child is being mistreated. The results also showed a wide variation in how children express problems in their home there is a wide variation in how children express themselves when they have a problematic home situation. All respondents agreed on the importance of the day care staff in securing the child’s best interest.
Syftet med vårt lärdomsprov är att undersöka hur familjeproblem uttrycks hos barnet i dagvården. Med lärdomsprovet vill vi även undersöka hur dagvårdspersonalen går till väga och bemöter barnet och föräldrarna i situationer där det märks att ett barn far illa i hemmet. Lärdomsprovet består av en teoridel om familjeproblem och daghemmet följt av en empirisk del.
Lärdomsprovets mest centrala frågeställningar är: Hur syns beteendeförändringarna på barnet? Vilken insats gör personalen på daghemmen när de märker problem hos barnet? Hur beaktas föräldrarna i situationer som dessa?
Undersökningen genomfördes genom kvalitativa intervjuer med dagvårdspersonal som hade erfarenhet inom barndagvård. Av resultatet framkom hur personalen går tillväga när de märker att ett barn far illa. Barn med en problematisk hemsituation uttrycker sig på mycket varierande sätt. Alla respondenter var eniga om dagvårdspersonalens betydelsefulla roll för att försäkra barnets bästa.
The aim of this Bachelor’s thesis is to investigate how children in day care express possible family problems. The thesis also describes how the day care staff proceeds and interacts with the child and its parents in situations where a child is being mistreated at home. The thesis consists of a theoretical part about family problems and day care followed by an empirical part.
The central questions of the thesis are: In what way are behavioral changes shown in the child? How can the staff act on observations of family problems? Are the parents considered in situations like these?
The investigation was conducted through qualitative interviews with day care staff that are experienced in day care. The results outlined how the staff proceeds when they notice that a child is being mistreated. The results also showed a wide variation in how children express problems in their home there is a wide variation in how children express themselves when they have a problematic home situation. All respondents agreed on the importance of the day care staff in securing the child’s best interest.