Miten teinit kokevat jakamisen sosiaalisessa mediassa?
Ahonen, Atso; Hepolehto, Iida (2014)
Ahonen, Atso
Hepolehto, Iida
Laurea-ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014082513568
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014082513568
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli tutkia teinien, eli 13 - 18-vuotiaiden, suhtautumista jakamiseen sosiaalisessa mediassa. Työssä tutkittiin erityisesti sitä, missä jaetaan, mitä jaetaan sekä mitkä ovat teinien motivaatiotekijät jakaa sosiaalisessa mediassa. Opinnäytetyö toimi osana Kuluttajakäyttäytyminen digitaalisissa medioissa -hanketta. Toimeksiantajana oli digitaalisen markkinoinnin alalla toimiva Kurio Oy. Mukana hankkeessa oli myös Laureaammattikorkeakoulun Leppävaaran yksikkö. Hanke käynnistettiin keväällä 2014.
Teoreettisen viitekehyksen kuvaus aloitetaan sosiaalisen median aiheilla kuten digitaalinen markkinointi sekä sisältömarkkinointi. Tämän jälkeen siirrytään syvemmälle tarkastelemaan itse jakamista ja sen motivaatioita sekä teinejä sosiaalisessa mediassa.
Teinien suhtautumista jakamiseen sosiaalisessa mediassa tutkittiin kahdella kvalitatiivisella tutkimusmenetelmällä. Ensimmäinen käytetty menetelmä oli teemahaastattelu. Seitsemän teiniä osallistui yksilöhaastatteluun. Kaikki haastateltavat olivat pääkaupunkiseudulta. Teemahaastattelu pohjautui kahteen pääteemaan, jotka olivat sosiaalinen media sekä jakaminen. Jakamisessa oli kaksi alateemaa eli ulkoisten sisältöjen jakamiseen sekä itsetuotettuihin sisältöihin. Tukevana menetelmänä käytettiin havainnointia. Havainnoinnissa oli osallisena myös seitsemän teiniä, osa samoja kuin haastatteluissakin. Havainnoinnin kohteena oli teinien Facebookissa sekä Instagramissa käyttäytyminen.
Tutkimuksista selvisi, että teinien jakamat ulkoiset sisällöt ovat enimmäkseen videoita ja kuvia. Tärkeää sisällössä on myös hauskuus sekä positiivisuus. Ulkoisten sisältöjä jaetaan jonkin verran Facebookissa, mutta enemmän sosiaalisen median palvelussa WhatsAppissa. Motivaatio jakaa näitä sisältöjä on lähinnä toisten viihdyttäminen. Itsetuotetut sisällöt, joita jaetaan, olivat selfieitä, eli omakuvia sekä kuvia sosiaalisista tilanteista. Näiden jakamista tapahtui hyvin paljon Instagramissa sekä jonkin verran WhatsAppissa. Motivaatiotekijöitä löydettiin kolme, jotka olivat itsetunto, itsensä määrittämien sekä hyväksytyksi tuleminen. Teinille on hyvin tärkeää luoda itselleen mielekäs identiteetti sosiaalisessa mediassa.
Teoreettisen viitekehyksen kuvaus aloitetaan sosiaalisen median aiheilla kuten digitaalinen markkinointi sekä sisältömarkkinointi. Tämän jälkeen siirrytään syvemmälle tarkastelemaan itse jakamista ja sen motivaatioita sekä teinejä sosiaalisessa mediassa.
Teinien suhtautumista jakamiseen sosiaalisessa mediassa tutkittiin kahdella kvalitatiivisella tutkimusmenetelmällä. Ensimmäinen käytetty menetelmä oli teemahaastattelu. Seitsemän teiniä osallistui yksilöhaastatteluun. Kaikki haastateltavat olivat pääkaupunkiseudulta. Teemahaastattelu pohjautui kahteen pääteemaan, jotka olivat sosiaalinen media sekä jakaminen. Jakamisessa oli kaksi alateemaa eli ulkoisten sisältöjen jakamiseen sekä itsetuotettuihin sisältöihin. Tukevana menetelmänä käytettiin havainnointia. Havainnoinnissa oli osallisena myös seitsemän teiniä, osa samoja kuin haastatteluissakin. Havainnoinnin kohteena oli teinien Facebookissa sekä Instagramissa käyttäytyminen.
Tutkimuksista selvisi, että teinien jakamat ulkoiset sisällöt ovat enimmäkseen videoita ja kuvia. Tärkeää sisällössä on myös hauskuus sekä positiivisuus. Ulkoisten sisältöjä jaetaan jonkin verran Facebookissa, mutta enemmän sosiaalisen median palvelussa WhatsAppissa. Motivaatio jakaa näitä sisältöjä on lähinnä toisten viihdyttäminen. Itsetuotetut sisällöt, joita jaetaan, olivat selfieitä, eli omakuvia sekä kuvia sosiaalisista tilanteista. Näiden jakamista tapahtui hyvin paljon Instagramissa sekä jonkin verran WhatsAppissa. Motivaatiotekijöitä löydettiin kolme, jotka olivat itsetunto, itsensä määrittämien sekä hyväksytyksi tuleminen. Teinille on hyvin tärkeää luoda itselleen mielekäs identiteetti sosiaalisessa mediassa.