PELI UNREAL DEVELOPMENT KIT -KEHITYSTYÖKALULLA
Kytö, Vili (2014)
Kytö, Vili
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014081213411
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014081213411
Tiivistelmä
Pelinkehitykseen on tarjolla monia erilaisia pelimoottoreita. Monet näistä pelimoottoreista tarjoavat nykyään edullisen lisensointimallin, joka mahdollistaa niiden käytön uusille kehittäjille. UDK on Unreal Engine 3 version ilmainen kehitystyökalu. Työssä on toteutettu peliprototyyppi käyttäen tätä työkalua. Työn tarkoituksena on ollut selvittää ohjelmointiin liittyvät haasteet työkalun käytössä.
Työssä keskitytään 3D-tasoloikkapelin liikkumiseen liittyvien pelimekaniikkojen ohjelmointiin. Ominaisuuksien ohjelmointi on dokumentoitu ja ne kuvailevat työkaluun liittyvää työskentelyprosessia. Ohjelmointi on vaatinut paljon työkalun sisäisen toiminnan tutkimista ja opettelua.
Pelimoottorin kehitystyökalu tuntui kilpailijoihinsa verrattuna hitaammalta oppia. Tämä hidastaa työkalulla peliprototyyppien kehittämistä ilman taustaosaamista työkalusta. Työkalun lisensointimalli on myös kilpailusta jäljessä ja saman valmistajan uusi tuote tarjoaa paremman lisensointimallin.
Työssä keskitytään 3D-tasoloikkapelin liikkumiseen liittyvien pelimekaniikkojen ohjelmointiin. Ominaisuuksien ohjelmointi on dokumentoitu ja ne kuvailevat työkaluun liittyvää työskentelyprosessia. Ohjelmointi on vaatinut paljon työkalun sisäisen toiminnan tutkimista ja opettelua.
Pelimoottorin kehitystyökalu tuntui kilpailijoihinsa verrattuna hitaammalta oppia. Tämä hidastaa työkalulla peliprototyyppien kehittämistä ilman taustaosaamista työkalusta. Työkalun lisensointimalli on myös kilpailusta jäljessä ja saman valmistajan uusi tuote tarjoaa paremman lisensointimallin.