Internationalization of independent record labels - key success factors
Matikka, Mikko (2014)
Matikka, Mikko
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014080513385
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014080513385
Tiivistelmä
Tämä on Mikko Matikan opinnäytetyö, joka kirjoitettiin Suomessa vuonna 2014. Tässä opinnäytetyössä tutkitaan mitkä ovat keskeiset menestystekijät itsenäisen levy-yhtiön kansainvälistymisessä. Tutkimuksen teoriaosuus tarkastelee kansainvälistymisprosessia, musiikkiteollisuutta ja sitä, millä toimialueilla levy-yhtiöillä on toimintaa. Työn empiirinen osa on tehty haastattelemalla itsenäisten levy-yhtiöiden omistajia kasvotusten, puhelimitse ja sähköpostitse. Kolme viidestä haastatellusta olivat suomalaisten tai suomessa operoivien yritysten edustajia. Kaksi muuta haastateltavaa olivat ulkomaalaisia.
Kansainvälistymisprosessi tutkii sitä, miten yritys laajentaa toimintaansa kansainväliselle markkina-alueelle. Tämän opinnäytetyön teoriaosuudessa tarkastellaan erilaisia kansainvälistymisen motiiveja, ulkomaisten markkinoiden tarjoamia mahdollisuuksia sekä eri laajentumistapoja. Teoriaosuus esittelee lukijalle myös musiikkiteollisuuden pääpiirteet. Musiikkia voidaan pitää ”kokemustuotteena”. Kuluttajan on ensin koettava, toisin sanoen kuultava musiikkituote, ymmärtääkseen siitä hänelle luodun lisäarvon. Toisin kuin kulutushyödykkeet, jokainen musiikkituote on ainutlaatuinen. Levy-yhtiön tarkoituksena on luoda ja myydä musiikkilevyjä. Levy-yhtiöt pyrkivät luomaan arvoa heidän edustamilleen tuotteille vangitakseen kuluttajien huomion ja luodakseen uskollisen kannattajapohjan. Itsenäiset levy-yhtiöt erottuvat monikansallisista järjestäytyneistä yrityksistä kokonsa, resurssiensa ja taiteellisen näkemyksen vaalimisella.
Haastatteluiden perusteella keskeisimmät menestystekijät levy-yhtiön toiminnan kansainvälistymisessä ovat kulujen minimointi, Internetin tarjoamien mahdollisuuksien hyödyntäminen markkinoinnissa ja verkostoitumisessa, yhteistyö muiden levy-yhtiöiden kanssa, oikeat artistivalinnat ja valmius alalla tapahtuviin mullistuksiin, yhdistettynä peräänantamattomaan yrittäjyysasenteeseen. Vaikka tutkimustulokset olivat varsin konkreettisia, ne olivat loppujen lopuksi geneerisiä. Aihetta voisikin tutkia lisää keskittämällä näkökulman yhteen menestystekijöistä tai laajennustavoista. Lisäksi tutkimuksen voisi toteuttaa case-yrityksen näkökulmasta.
Kansainvälistymisprosessi tutkii sitä, miten yritys laajentaa toimintaansa kansainväliselle markkina-alueelle. Tämän opinnäytetyön teoriaosuudessa tarkastellaan erilaisia kansainvälistymisen motiiveja, ulkomaisten markkinoiden tarjoamia mahdollisuuksia sekä eri laajentumistapoja. Teoriaosuus esittelee lukijalle myös musiikkiteollisuuden pääpiirteet. Musiikkia voidaan pitää ”kokemustuotteena”. Kuluttajan on ensin koettava, toisin sanoen kuultava musiikkituote, ymmärtääkseen siitä hänelle luodun lisäarvon. Toisin kuin kulutushyödykkeet, jokainen musiikkituote on ainutlaatuinen. Levy-yhtiön tarkoituksena on luoda ja myydä musiikkilevyjä. Levy-yhtiöt pyrkivät luomaan arvoa heidän edustamilleen tuotteille vangitakseen kuluttajien huomion ja luodakseen uskollisen kannattajapohjan. Itsenäiset levy-yhtiöt erottuvat monikansallisista järjestäytyneistä yrityksistä kokonsa, resurssiensa ja taiteellisen näkemyksen vaalimisella.
Haastatteluiden perusteella keskeisimmät menestystekijät levy-yhtiön toiminnan kansainvälistymisessä ovat kulujen minimointi, Internetin tarjoamien mahdollisuuksien hyödyntäminen markkinoinnissa ja verkostoitumisessa, yhteistyö muiden levy-yhtiöiden kanssa, oikeat artistivalinnat ja valmius alalla tapahtuviin mullistuksiin, yhdistettynä peräänantamattomaan yrittäjyysasenteeseen. Vaikka tutkimustulokset olivat varsin konkreettisia, ne olivat loppujen lopuksi geneerisiä. Aihetta voisikin tutkia lisää keskittämällä näkökulman yhteen menestystekijöistä tai laajennustavoista. Lisäksi tutkimuksen voisi toteuttaa case-yrityksen näkökulmasta.