Vertaisoppiminen klarinetinsoiton opiskelussa
Parikka, Esko (2014)
Parikka, Esko
Turun ammattikorkeakoulu
2014
Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014080513384
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014080513384
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on tutkia vertaisoppimista klarinetinsoiton opiskelussa sekä sitä miten klarinetinsoiton opiskelija kokee yhteissoiton yksilöllisten soittotuntiensa lisänä. Esittelen kokemuksen kautta kehittyneen käytössä olevan opetusmenetelmäni ja pohdin sen toimivuutta vertaisoppimisen näkökulmasta. Käytän apuna kirjallisia lähteitä sekä osalle klarinettiluokkani oppilaista tekemääni kyselyä.
Sekä lähdekirjallisuus että kyselyn vastaukset tukevat kokemukseen perustuvaa lähtöolettamustani siitä, että vertaisoppiminen yhteissoiton myötä vaikuttaa klarinetinsoiton oppimiseen positiivisesti. Vertaisoppiminen luo positiivista kilpailua ryhmän sisään. Yhdessä soittaminen totuttaa muiden kanssa työskentelyyn ja opettaa pitkäjänteistä työntekoa. Yhteissoitto edistää oppilaan musiikillista kehitystä harjaannuttamalla jatkuvasti orkestereissa ja myöhemmin ammattilaistasolla tarvittavia taitoja. Lisäksi yhdessä soittaminen tuo iloa elämään ja motivoi soittoharrastuksen jatkamista.
Tärkeää olisikin, että soitonopettajat näyttäisivät oppilaille esimerkkiä yhteistyöstä musisoimalla yhdessä. Se veisi myös soitonopettajien omaa musiikillista kehitystä eteenpäin. Koko elinikäisen muusikkona kasvamisen läpäisee yhteisöllisyyden punainen lanka: yhdessä soittaen alkeista ammattilaiseksi.
Sekä lähdekirjallisuus että kyselyn vastaukset tukevat kokemukseen perustuvaa lähtöolettamustani siitä, että vertaisoppiminen yhteissoiton myötä vaikuttaa klarinetinsoiton oppimiseen positiivisesti. Vertaisoppiminen luo positiivista kilpailua ryhmän sisään. Yhdessä soittaminen totuttaa muiden kanssa työskentelyyn ja opettaa pitkäjänteistä työntekoa. Yhteissoitto edistää oppilaan musiikillista kehitystä harjaannuttamalla jatkuvasti orkestereissa ja myöhemmin ammattilaistasolla tarvittavia taitoja. Lisäksi yhdessä soittaminen tuo iloa elämään ja motivoi soittoharrastuksen jatkamista.
Tärkeää olisikin, että soitonopettajat näyttäisivät oppilaille esimerkkiä yhteistyöstä musisoimalla yhdessä. Se veisi myös soitonopettajien omaa musiikillista kehitystä eteenpäin. Koko elinikäisen muusikkona kasvamisen läpäisee yhteisöllisyyden punainen lanka: yhdessä soittaen alkeista ammattilaiseksi.