Challenges and Opportunities for the Tourism Industry in Aschaffenburg and Seinäjoki : A Comparison
Saarinen, Maria (2014)
Saarinen, Maria
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014071313311
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014071313311
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on verrata matkailuelinkeinoa ja sen vaikutuksia alueelliselle kehitykselle Seinäjoella ja Aschaffenburgissa, Saksassa. Tutkimusmenetelmänä on kvalitatiivinen analyysi, jossa alueita arvioidaan SWOT-analyysin muodossa. Perustuen vahvuuksiin, heikkouksiin, mahdollisuuksiin ja uhkiin esitetään parannusehdotuksia molempien alueiden matkailustrategioille.
Pääasiallisina lähteinä on käytetty kyseessä olevien kaupunkien matkailuportaaleja, tietoja valtionministeriöiltä, sekä paikallisten matkailuorganisaatioiden yhteyshenkilöitä haastattelemalla.
Kannustimena juuri näiden kahden alueen vertailulle oli, että kaupungit ovat asukasluvultaan suunnilleen saman kokoisia, sijaitsevat erilaisissa maissa, ja olisi hyödyllistä arvioida, voitaisiinko toisen alueen matkailun kehittämisestä saada uusia näkökulmia oman matkailutalouden parantamiseksi. Seinäjoki on laatijan lapsuuden kotikaupunki, myöhemmin opiskelupaikkakunta; Aschaffenburg puolestaan hänen opiskelijavaihtonsa kohdekaupunki ja asuinpaikka puolentoista vuoden ajan.
Pääasiallisina lähteinä on käytetty kyseessä olevien kaupunkien matkailuportaaleja, tietoja valtionministeriöiltä, sekä paikallisten matkailuorganisaatioiden yhteyshenkilöitä haastattelemalla.
Kannustimena juuri näiden kahden alueen vertailulle oli, että kaupungit ovat asukasluvultaan suunnilleen saman kokoisia, sijaitsevat erilaisissa maissa, ja olisi hyödyllistä arvioida, voitaisiinko toisen alueen matkailun kehittämisestä saada uusia näkökulmia oman matkailutalouden parantamiseksi. Seinäjoki on laatijan lapsuuden kotikaupunki, myöhemmin opiskelupaikkakunta; Aschaffenburg puolestaan hänen opiskelijavaihtonsa kohdekaupunki ja asuinpaikka puolentoista vuoden ajan.