Polttaripakettien kehittäminen Visit Tampere Oy:lle
Lehvonen, Suvi (2014)
Lehvonen, Suvi
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014070113286
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014070113286
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli laajentaa Tampereella sijaitsevan matkailun myyntiyhtiö Visit Tampere Oy:n matkailupakettien valikoimaa ja asiakaskuntaa kehittämällä kolme erilaista polttaripakettia nuorille aikuisille. Tavoitteena oli kartoittaa Tampereen kaupunkiseudun ja Visit Tampereen yhteistyökuntien alueella sijaitsevien yritysten tarjoamia polttariaktiviteetteja ja luoda niiden pohjalta kolme erilaista polttaripakettia.
Toiminnallinen opinnäytetyö toteutettiin toimeksiantona syksyn 2013 ja kevään 2014 aikana. Uusien matkailupakettien kehittäminen oli ajankohtaista, sillä vuoden 2014 alussa Visit Tampere aloitti kokonaisten matkailupakettien myynnin uuden myyntiyhtiön, Visit Tampere Oy:n, nimissä. Visit Tampereen toiveesta polttaripakettien kehittäminen toteutettiin suunnittelutasolla, joten polttaripakettien mahdollinen lanseeraus jätettiin toimeksiantajan hoidettavaksi.
Polttaripakettien kehittäminen aloitettiin keräämällä tietoa polttariaktiviteetteja tarjoavista yrityksistä kartoitustaulukkoon ja muodostamalla opinnäytetyön teoreettinen viitekehys. Viitekehys keskittyi lopulta polttareihin, tapahtuman järjestämiseen, palveluun, tuotekehitysmalleihin ja elämyksellisyyteen. Tuotekehitysmalleista polttaripakettien kehittämiseen sovellettiin tuotteistamis- ja palvelumuotoiluprosessia. Jokainen polttaripaketti rakentui kolmen aktiviteetin ympärille ja kaikille paketeille luotiin myös oma teema.
Opinnäytetyö onnistui hyvin ja lopputuloksena oli kattava kartoitus alueen polttariaktiviteetteja tarjoavista yrityksistä sekä kolme nuorille aikuisille suunnattua vauhdikasta polttaripakettia. Visit Tampere voi halutessaan kehittää polttaripaketteja myynnin tarpeiden mukaan esimerkiksi tekemällä tutkimusta kohderyhmästä tai yksinkertaisesti keräämällä tietoa ryhmämyynnin toteutumisesta ja saaduista tarjouspyynnöistä. Yrityskartoitusta voidaan hyödyntää uusien yhteistyökumppanien etsinnässä.
Toiminnallinen opinnäytetyö toteutettiin toimeksiantona syksyn 2013 ja kevään 2014 aikana. Uusien matkailupakettien kehittäminen oli ajankohtaista, sillä vuoden 2014 alussa Visit Tampere aloitti kokonaisten matkailupakettien myynnin uuden myyntiyhtiön, Visit Tampere Oy:n, nimissä. Visit Tampereen toiveesta polttaripakettien kehittäminen toteutettiin suunnittelutasolla, joten polttaripakettien mahdollinen lanseeraus jätettiin toimeksiantajan hoidettavaksi.
Polttaripakettien kehittäminen aloitettiin keräämällä tietoa polttariaktiviteetteja tarjoavista yrityksistä kartoitustaulukkoon ja muodostamalla opinnäytetyön teoreettinen viitekehys. Viitekehys keskittyi lopulta polttareihin, tapahtuman järjestämiseen, palveluun, tuotekehitysmalleihin ja elämyksellisyyteen. Tuotekehitysmalleista polttaripakettien kehittämiseen sovellettiin tuotteistamis- ja palvelumuotoiluprosessia. Jokainen polttaripaketti rakentui kolmen aktiviteetin ympärille ja kaikille paketeille luotiin myös oma teema.
Opinnäytetyö onnistui hyvin ja lopputuloksena oli kattava kartoitus alueen polttariaktiviteetteja tarjoavista yrityksistä sekä kolme nuorille aikuisille suunnattua vauhdikasta polttaripakettia. Visit Tampere voi halutessaan kehittää polttaripaketteja myynnin tarpeiden mukaan esimerkiksi tekemällä tutkimusta kohderyhmästä tai yksinkertaisesti keräämällä tietoa ryhmämyynnin toteutumisesta ja saaduista tarjouspyynnöistä. Yrityskartoitusta voidaan hyödyntää uusien yhteistyökumppanien etsinnässä.