Tutkintotoimikuntatyö, toimivaltaa vai mielivaltaa?
Rinne, Mika (2014)
Rinne, Mika
Hämeen ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014061813126
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014061813126
Tiivistelmä
Näyttötutkintojärjestelmä on erityisesti aikuisille suunniteltu joustava tapa osoittaa ammattitaitoa, joka sai alkunsa vuonna 1994 säädetystä ammattitutkintolaista ja sitä täydentävästä asetuksesta. Näyttötutkintojen keskeisiä periaatteita ovat kolmikantayhteistyö, ammattitaidon hankintatavasta riippumaton suoritustapa sekä henkilökohtaistaminen ja sen keskeisiä toimijoita ovat Opetushallitus, tutkintotoimikunnat sekä tutkinnon järjestäjät.
Tämän tutkimustyön tarkoituksena on antaa kokonaiskuva näyttötutkintojen järjestäjien ja tutkintotoimikuntien sekä Opetushallituksen välisestä yhteistyöstä ja siitä, kuinka toimivaltaa käytetään näyttötutkintoja järjestelmässä. Näyttötutkintojärjestelmässä toimivalta annetaan luottamushenkilöelimelle, jonka jäsenien kompetenssia ei varmisteta, eikä sen toimintaa valvota. Eletäänkö liian hyvässä uskossa, kun olettaa, että em. vaatimuksilla kaikkiin toimikuntiin valikoituisi vain henkilöitä, jotka pystyvät toimimaan laadukkaasti järjestelmää ohjaavien säädösten ja säännösten mukaan, tuntien näyttötutkintojärjestelmän ja omaavan riittävän oman ammattialan asiantuntemuksen?
Tutkimuksen teoreettinen perusta koostuu voimassa olevasta, keskeisestä näyttötutkintojärjestelmää ohjaavasta lainsäädännöstä, Opetushallituksen ohjeista ja määräyksistä sekä toimijoiden keskenään solmimasta järjestämissopimuksista. Tutkimuksen tiedonhankintaan on käytetty kyselyä, joka toteutettiin kokonaistutkimuksena Webropol-kyselyohjelman avulla ja sen kohderyhmänä olivat tutkintovastaavat. Tutkimuksen tukimateriaalia hankittiin Opetushallituksen sekä eduskunnan oikeusasiamiehen haastatteluilla.
Tutkimuksen mukaan tutkintotoimikuntien vallan käyttöä ei voida pitää täysin mielivaltaisena, vaikka mielivallan käyttöä selkeästi esiintyykin. Nykyinen järjestelmä tai oikeastaan tapa jolla siinä toimitaan, ei pysty takaamaan puhdasta toimivaltaa, vaan siinä vallankäyttäjien laiminlyöntien annetaan vaan tapahtua. Näyttötutkintojärjestelmän kehittämiseksi ja tutkinnon järjestäjän sekä muiden sidosryhmien aseman ja käytännön oikeusturvan parantamiseksi, väärin käytetty virkamiesvalta tulisi estää tai siihen tulisi olla mahdollisuus puuttua.
Tämän tutkimustyön tarkoituksena on antaa kokonaiskuva näyttötutkintojen järjestäjien ja tutkintotoimikuntien sekä Opetushallituksen välisestä yhteistyöstä ja siitä, kuinka toimivaltaa käytetään näyttötutkintoja järjestelmässä. Näyttötutkintojärjestelmässä toimivalta annetaan luottamushenkilöelimelle, jonka jäsenien kompetenssia ei varmisteta, eikä sen toimintaa valvota. Eletäänkö liian hyvässä uskossa, kun olettaa, että em. vaatimuksilla kaikkiin toimikuntiin valikoituisi vain henkilöitä, jotka pystyvät toimimaan laadukkaasti järjestelmää ohjaavien säädösten ja säännösten mukaan, tuntien näyttötutkintojärjestelmän ja omaavan riittävän oman ammattialan asiantuntemuksen?
Tutkimuksen teoreettinen perusta koostuu voimassa olevasta, keskeisestä näyttötutkintojärjestelmää ohjaavasta lainsäädännöstä, Opetushallituksen ohjeista ja määräyksistä sekä toimijoiden keskenään solmimasta järjestämissopimuksista. Tutkimuksen tiedonhankintaan on käytetty kyselyä, joka toteutettiin kokonaistutkimuksena Webropol-kyselyohjelman avulla ja sen kohderyhmänä olivat tutkintovastaavat. Tutkimuksen tukimateriaalia hankittiin Opetushallituksen sekä eduskunnan oikeusasiamiehen haastatteluilla.
Tutkimuksen mukaan tutkintotoimikuntien vallan käyttöä ei voida pitää täysin mielivaltaisena, vaikka mielivallan käyttöä selkeästi esiintyykin. Nykyinen järjestelmä tai oikeastaan tapa jolla siinä toimitaan, ei pysty takaamaan puhdasta toimivaltaa, vaan siinä vallankäyttäjien laiminlyöntien annetaan vaan tapahtua. Näyttötutkintojärjestelmän kehittämiseksi ja tutkinnon järjestäjän sekä muiden sidosryhmien aseman ja käytännön oikeusturvan parantamiseksi, väärin käytetty virkamiesvalta tulisi estää tai siihen tulisi olla mahdollisuus puuttua.