"Jotain kivaa kamujen kaa" : Peruskoulun 5.-luokkalaisen sosiaalisten taitojen, minäkäsityksen ja arjenhallinnan tukeminen toiminnallisilla menetelmillä
Laakso, Aino; Mäkinen, Roosa-Maria (2014)
Laakso, Aino
Mäkinen, Roosa-Maria
Hämeen ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014061813110
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014061813110
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tutkimuksellinen osuus toteutettiin tammi-maaliskuussa 2014 eteläsuomalaisen peruskoulun yhden 5. luokan kanssa. Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, millaisilla harjoitteilla koulussa voidaan tukea oppilaan sosiaalisia taitoja, positiivista minäkuvaa ja arjenhallintaa. Tavoitteena oli luoda malli, jossa esitetään niin toimivat harjoitteet kuin toimintamallit kyseisten teemojen tukemiseen. Taustalla opinnäytetyössä oli työelämän yhteistyökumppanin tarve edistää valitsemansa luokan luokkahenkeä ja tukea oppilaiden vuorovaikutusta toistensa kanssa.
Opinnäytetyön teoreettiset lähtökohdat koostuivat oleellisten käsitteiden avaamisesta, perusopetuslaista, turvallisesta luokkahengestä, kouluikäisen lapsen kokonaisvaltaisesta kehityksestä ja läheisen aikuisen merkityksestä sekä sosiaalisten taitojen harjoittamisesta. Opinnäytetyössä käytettiin toimintatutkimuksellista otetta. Tutkimuksen aineisto kerättiin toiminnallisten tuokioiden aikana. Aineiston hankinnassa käytettiin kyselyä, havainnointia ja dialogia toimintakerroilla sekä toimintakertojen dokumentointia.
Opinnäytetyön päätuloksina esitettiin jaottelu siitä, mitkä harjoitteet sopivat kunkin teeman tukemiseen. Tuloksissa käsiteltiin lisäksi oppilaiden antama palaute toiminnasta. Opinnäytetyön johtopäätöksenä oli, että tämänlainen toiminta tarvitsee toimiakseen oppilaiden aidon osallisuuden prosessin jokaisessa vaiheessa, teemoihin ja oppilaiden ikätasolle sopivia harjoitteita sekä toimintamalleja, jotka mahdollistavat tasavertaisen osallistumisen.
Kehitysideaksi muotoutui toimintakertojen ajankohdan valitseminen sellaiseksi, että toimintakerta jatkuisi keskeytyksettä alusta loppuun. Jatkotoimenpiteenä voisi tutkia opettajan kokemuksia vastaavanlaisesta toiminnasta.
Opinnäytetyön teoreettiset lähtökohdat koostuivat oleellisten käsitteiden avaamisesta, perusopetuslaista, turvallisesta luokkahengestä, kouluikäisen lapsen kokonaisvaltaisesta kehityksestä ja läheisen aikuisen merkityksestä sekä sosiaalisten taitojen harjoittamisesta. Opinnäytetyössä käytettiin toimintatutkimuksellista otetta. Tutkimuksen aineisto kerättiin toiminnallisten tuokioiden aikana. Aineiston hankinnassa käytettiin kyselyä, havainnointia ja dialogia toimintakerroilla sekä toimintakertojen dokumentointia.
Opinnäytetyön päätuloksina esitettiin jaottelu siitä, mitkä harjoitteet sopivat kunkin teeman tukemiseen. Tuloksissa käsiteltiin lisäksi oppilaiden antama palaute toiminnasta. Opinnäytetyön johtopäätöksenä oli, että tämänlainen toiminta tarvitsee toimiakseen oppilaiden aidon osallisuuden prosessin jokaisessa vaiheessa, teemoihin ja oppilaiden ikätasolle sopivia harjoitteita sekä toimintamalleja, jotka mahdollistavat tasavertaisen osallistumisen.
Kehitysideaksi muotoutui toimintakertojen ajankohdan valitseminen sellaiseksi, että toimintakerta jatkuisi keskeytyksettä alusta loppuun. Jatkotoimenpiteenä voisi tutkia opettajan kokemuksia vastaavanlaisesta toiminnasta.