Joensuun kaupungin hallintorakenneuudistus 2013
Piironen, Timo (2014)
Piironen, Timo
Karelia-ammattikorkeakoulu (Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu)
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014061713099
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014061713099
Tiivistelmä
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aihe oli Joensuun kaupungin hallintorakenneuudistus 2013. Tutkimuksen tarkoitus oli selvittää uudistuksen tuomia kokemuksia Joensuun kaupungin toiminnasta ja selvittää oliko hallintorakenneuudistus keventänyt tai suoraviivaistanut kaupungin hallintoa ja oliko uudistus tuonut muutoksia kaupungin johto- ja hallintosääntöihin. Lisäksi tutkimuksessa tarkasteltiin oliko uudistunut hallintorakenne tuonut taloudellista hyötyä kaupungille.
Tässä opinnäytetyössä oli tutkimusaineiston hankintatavaksi valittu teemahaastattelu, jossa haastateltavina oli Joensuun kaupungin virkamiehiä ja luottamushenkilöitä. Menetelmäksi valittiin teemahaastattelu, koska Joensuun kaupungin tilaaja–tuottajamalli poikkeaa puhtaasta liiketaloudellisesta tilaaja–tuottajamallista, sekä joiltakin osin myös kunnallishallintoa käsittelevän kirjallisuuden tilaaja–tuottajamallista. Ominaispiirteenä Joensuun mallissa on tuottajan neuvottelukunta, mitä ei ole missään muussa kunnassa vielä käytössä. Lisäksi opinnäytetyössä tarkasteltiin voimassa olevia kunnallishallintoa koskevia lakeja. Voimassa olevien lakien mukaan kaupungin on mahdollista järjestää hallintonsa melko vapaasti. Ainoastaan valtuusto, kunnanhallitus ja tarkastuslautakunta ovat lakisääteisiä. Lainsäädäntö ei ohjaa myöskään johto- ja hallintosäännön laadintaa tiukasti ja siksi Joensuun kaupunki oli yhdistänyt ja yhdenmukaistanut erilliset johto- ja hallintosäännöt yhdeksi hallintosäännöksi. Taloudellinen tarkastelu osoitti, että tehokkaampi raportointi ja budjettiseuranta ovat tuoneet Joensuun kaupungille paremmin ennakoitavia tilinpäätöksiä ja lautakunnat ovat pysyneet aikaisempaa paremmin laadituissa taloussuunnitelmissaan.
Opinnäytetyön aihe oli Joensuun kaupungin hallintorakenneuudistus 2013. Tutkimuksen tarkoitus oli selvittää uudistuksen tuomia kokemuksia Joensuun kaupungin toiminnasta ja selvittää oliko hallintorakenneuudistus keventänyt tai suoraviivaistanut kaupungin hallintoa ja oliko uudistus tuonut muutoksia kaupungin johto- ja hallintosääntöihin. Lisäksi tutkimuksessa tarkasteltiin oliko uudistunut hallintorakenne tuonut taloudellista hyötyä kaupungille.
Tässä opinnäytetyössä oli tutkimusaineiston hankintatavaksi valittu teemahaastattelu, jossa haastateltavina oli Joensuun kaupungin virkamiehiä ja luottamushenkilöitä. Menetelmäksi valittiin teemahaastattelu, koska Joensuun kaupungin tilaaja–tuottajamalli poikkeaa puhtaasta liiketaloudellisesta tilaaja–tuottajamallista, sekä joiltakin osin myös kunnallishallintoa käsittelevän kirjallisuuden tilaaja–tuottajamallista. Ominaispiirteenä Joensuun mallissa on tuottajan neuvottelukunta, mitä ei ole missään muussa kunnassa vielä käytössä. Lisäksi opinnäytetyössä tarkasteltiin voimassa olevia kunnallishallintoa koskevia lakeja. Voimassa olevien lakien mukaan kaupungin on mahdollista järjestää hallintonsa melko vapaasti. Ainoastaan valtuusto, kunnanhallitus ja tarkastuslautakunta ovat lakisääteisiä. Lainsäädäntö ei ohjaa myöskään johto- ja hallintosäännön laadintaa tiukasti ja siksi Joensuun kaupunki oli yhdistänyt ja yhdenmukaistanut erilliset johto- ja hallintosäännöt yhdeksi hallintosäännöksi. Taloudellinen tarkastelu osoitti, että tehokkaampi raportointi ja budjettiseuranta ovat tuoneet Joensuun kaupungille paremmin ennakoitavia tilinpäätöksiä ja lautakunnat ovat pysyneet aikaisempaa paremmin laadituissa taloussuunnitelmissaan.