Fenomenet 2nd screen : En inblick i 2nd screen kampanjer i Finland
Sailakari, Jessica (2014)
Sailakari, Jessica
Arcada - Nylands svenska yrkeshögskola
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014061713079
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014061713079
Tiivistelmä
2nd screen fenomenet betyder att medan man ser på tv har man en andra skärm framför dig. Den andra skärmen kan vara smarttelefon, pekplatta eller bärbar dator.
På grund av att detta beteende har blivit en normal rutin för många, måste kampanj-planerarna förstå att man kan utnyttja fenomenet i kampanjer. Fenomenet är relativt nytt i Finland och problemet är att det inte finns tydliga direktiv i kampanjplanering med 2nd screen. I examensarbetet vill jag kartlägga över 2nd screen -kampanjer i Finland och hurdan framtid 2nd screen kommer eventuellt att ha. Syftet är att kartlägga 2nd screen -kampanjer i Finland och jämföra hur de har lyckats. Examensarbetet kommer inte att ta upp ekonomiska aspekter eller enskilda målgrupper. Genom att studera teorilitteratur om kampanjplanering och 2nd screen kampanjer fick jag en bra grund till teoretiska referensramen. Som en andra metod används intervjuer med tre yrkesmänniskor inom mediabranschen i olika kategorier för att få dagens situation gällande 2nd screen i Finland. Intervjun kommer att använda semistrukturerade djupintervjuer för att få en diskussion kring ämnet. Svaren av intervjuerna är varierande och ger en bred inblick i 2nd screen fenomenet. Resultatet i examensarbetet svarar på syftet och delsyften, fastän 2nd screen fenomenet är nytt i Finland har det gjorts en del kampanjer med 2nd screen och de har lyckats bra och framtiden ser lovande ut. The 2nd screen phenomenon means, that while you are watching television you have a second screen in front of you. The second screen can be a smartphone, tablet or a laptop. Because this behaviour has become a normal routine for many users, it is crucial for the campaign planners to take this phenomenon to consideration in their cam-paigns. This phenomenon is relatively new in Finland and the problem is that there are no clear directives in campaign planning with 2nd screen. In this thesis I will map out 2nd screen campaigns in Finland and how their future will possibly look like. The purpose of this thesis is to chart campaign planning with 2nd screen in Finland. This thesis will not discuss the economy aspects or the separate target groups. By studying the literature about campaign planning and 2nd screen campaigns I have got a good amount of basic knowledge in my theoretical framework. Interviews with three professionals in the field of media with different perspectives are used as a second method to find out the status of 2nd screens in Finland. The interviews are made out of semi-structured in-depth interview questions to make relevant discussion about the theme. The answers vary, and give good insight of the 2nd screen phenomenon. The result of the thesis give answers to the purpose, even though the 2nd screen phenomenon is new in Finland there has been a few successful 2nd screen campaigns, and the future seems bright.
På grund av att detta beteende har blivit en normal rutin för många, måste kampanj-planerarna förstå att man kan utnyttja fenomenet i kampanjer. Fenomenet är relativt nytt i Finland och problemet är att det inte finns tydliga direktiv i kampanjplanering med 2nd screen. I examensarbetet vill jag kartlägga över 2nd screen -kampanjer i Finland och hurdan framtid 2nd screen kommer eventuellt att ha. Syftet är att kartlägga 2nd screen -kampanjer i Finland och jämföra hur de har lyckats. Examensarbetet kommer inte att ta upp ekonomiska aspekter eller enskilda målgrupper. Genom att studera teorilitteratur om kampanjplanering och 2nd screen kampanjer fick jag en bra grund till teoretiska referensramen. Som en andra metod används intervjuer med tre yrkesmänniskor inom mediabranschen i olika kategorier för att få dagens situation gällande 2nd screen i Finland. Intervjun kommer att använda semistrukturerade djupintervjuer för att få en diskussion kring ämnet. Svaren av intervjuerna är varierande och ger en bred inblick i 2nd screen fenomenet. Resultatet i examensarbetet svarar på syftet och delsyften, fastän 2nd screen fenomenet är nytt i Finland har det gjorts en del kampanjer med 2nd screen och de har lyckats bra och framtiden ser lovande ut.