Ammatillisen työvoimakoulutuksen vaikuttavuuden edistäminen : koulutuksesta valmistuvien palveluprosessin kehittämiskohteet Satakunnan TE-toimistossa
Kukkakorpi, Marja (2014)
Kukkakorpi, Marja
Turun ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014061713078
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014061713078
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tarkasteltiin työvoimakoulutuksen prosessia, erityisesti koulutuksen päättymisvaihetta ja koulutuksen suorittaneiden jatkopalvelua TE-toimistossa vaikuttavuuden edistämisen näkökulmasta. Tutkimuksen perusjoukkona olivat työvoimakoulutuksen suorittaneet ja sen jälkeen työnhakijaksi ilmoittautuneet henkilöt Satakunnan TE-toimistossa vuoden 2013 aikana. Tavoitteena oli selvittää kohderyhmän palveluprosessin kehittämiskohteita TE-toimistossa.
Työssä kerättiin sekä määrällistä että laadullista tutkimusaineistoa. Määrällisen tutkimuksen pääkohteena olivat TE-toimiston työnvälitystoimenpiteet kohderyhmässä. Tutkimusaineisto koottiin TE-toimiston asiakastietojärjestelmästä ja käsiteltiin SPSS-tilasto-ohjelmalla. Analysoinnissa käytettiin ristiintaulukointeja ja Cramerin V –kerrointa. Laadullinen tutkimus koostui teemahaastatteluista, joissa selvitettiin koulutuksesta valmistuvien palvelukokemuksia ja -tarpeita. Teoriaosassa käsiteltiin vaikuttavuuden arviointia ja koulutusprosessin vaikuttavuuden osa-alueita aikaisempien tutkimusten pohjalta.
Tutkimuksen tuloksena löydettiin selkeitä kehittämiskohteita. Mikäli tavoitteena aidosti pidetään koulutuksen jälkeistä nopeaa työllistymistä, tulee TE-toimiston tiukentuvassa resurssitilanteessakin panostaa työnhakijaksi palaavien henkilökohtaiseen haastatteluun, palvelutarpeiden tunnistamiseen ja etenkin osaamisen dokumentoimiseen. Työnvälityksen ja jatkosuunnitelmien tukena on mahdollista hyödyntää koulutuksen järjestäjän laatimia palautteita, mutta palautteiden saatavuutta ja laatua on merkittävästi parannettava.
Ennen kaikkea TE-toimiston tulee panostaa nykyistä tavoitteellisemmin työvoimakoulutuksen suorittaneiden työnvälitykseen. Vaikka työnvälityksen tulisi olla TE-toimiston keskeisin palvelu työvoimakoulutuksen suorittaneille, havaittiin tutkimuksessa, että kohderyhmälle tehtyjen työnvälitystoimenpiteiden määrä oli melko alhainen ja osuvuus vaatimaton. Työtarjousten määrän ja osuvuuden lisääminen on myös TE-toimistojen valtakunnallinen, ajankohtainen tavoite.
Työssä kerättiin sekä määrällistä että laadullista tutkimusaineistoa. Määrällisen tutkimuksen pääkohteena olivat TE-toimiston työnvälitystoimenpiteet kohderyhmässä. Tutkimusaineisto koottiin TE-toimiston asiakastietojärjestelmästä ja käsiteltiin SPSS-tilasto-ohjelmalla. Analysoinnissa käytettiin ristiintaulukointeja ja Cramerin V –kerrointa. Laadullinen tutkimus koostui teemahaastatteluista, joissa selvitettiin koulutuksesta valmistuvien palvelukokemuksia ja -tarpeita. Teoriaosassa käsiteltiin vaikuttavuuden arviointia ja koulutusprosessin vaikuttavuuden osa-alueita aikaisempien tutkimusten pohjalta.
Tutkimuksen tuloksena löydettiin selkeitä kehittämiskohteita. Mikäli tavoitteena aidosti pidetään koulutuksen jälkeistä nopeaa työllistymistä, tulee TE-toimiston tiukentuvassa resurssitilanteessakin panostaa työnhakijaksi palaavien henkilökohtaiseen haastatteluun, palvelutarpeiden tunnistamiseen ja etenkin osaamisen dokumentoimiseen. Työnvälityksen ja jatkosuunnitelmien tukena on mahdollista hyödyntää koulutuksen järjestäjän laatimia palautteita, mutta palautteiden saatavuutta ja laatua on merkittävästi parannettava.
Ennen kaikkea TE-toimiston tulee panostaa nykyistä tavoitteellisemmin työvoimakoulutuksen suorittaneiden työnvälitykseen. Vaikka työnvälityksen tulisi olla TE-toimiston keskeisin palvelu työvoimakoulutuksen suorittaneille, havaittiin tutkimuksessa, että kohderyhmälle tehtyjen työnvälitystoimenpiteiden määrä oli melko alhainen ja osuvuus vaatimaton. Työtarjousten määrän ja osuvuuden lisääminen on myös TE-toimistojen valtakunnallinen, ajankohtainen tavoite.