Kansallisen suoraveloituksen suoramaksuksi muuntamisen aiheuttamat haasteet laskuttajan näkökulmasta
Helistö, Svante (2014)
Helistö, Svante
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014061713033
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014061713033
Tiivistelmä
SEPAn eli yhtenäisen euromaksualueen myötä Suomessa ollut laskutustapa suoraveloitus päättyi tammikuun viimeisenä päivänä 2014. Tämän jälkeen kyseistä laskutustapaa ei enää laskuttajilla ole ollut mahdollista käyttää. Suoraveloituksen päättyminen oli viimeinen SEPAn myötä tullut muutos Suomessa.
Opinnäytetyö käsittelee kansallisen suoraveloituksen suoramaksuksi muuntamisen aiheuttamia haasteita laskuttajan näkökulmasta. Tavoitteena on tutkia TeliaSoneralla toteutettua suoramaksuprojektia, jonka tarkoituksena oli siirtyä suoraveloituksesta uuteen laskutustapaan, suoramaksuun.
Tutkimuksessa käytettiin laadullista tutkimusmenetelmää ja tietoa kerättiin havainnoilla aineistoja sekä henkilöhaastatteluilla. Tutkimuksen haastattelut suoritettiin maaliskuun 2014 aikana, joihin osallistui TeliaSoneran suoramaksuprojektiin osallistuneita työntekijöitä sekä kaksi toimittajan edustajaa. Haastattelut toteutettiin TeliaSoneran toimitiloissa, joissa haastattelut järjestettiin neuvotteluhuoneissa haastateltavien kanssa kasvotusten. Yhdessä haastattelussa hyödynnettiin videoneuvottelua, yksi haastatteluista tehtiin puhelinyhteyden välityksellä ja yksi henkilöistä vastasi kysymyksiin sähköpostitse.
Suoramaksuun muunto on jo toteutunut niiden laskuttajien osalta, jotka muuntoon lähtivät mukaan. Tutkimuksen tarkoitus on selventää mitä suoraveloituksen muunta-minen edellytti laskuttajalta, etenkin TeliaSoneran kokoisessa organisaatiossa. Suoraveloituksen muunnon vaiheita, aikatauluja ja siihen vaikuttavia osapuolia tarkastellaan opinnäytetyössä monipuolisesti.
Opinnäytetyössä kerättyjen tietojen perusteella TeliaSoneran suoramaksuprojektissa ilmeni teknisiä-, tiedotuksellisia- ja aikataulullisia haasteita. TeliaSoneran projektista poimittiin kehitysideoita, joita voisi parantaa vastaavanlaisissa projekteissa tulevaisuudessa.
Opinnäytetyö käsittelee kansallisen suoraveloituksen suoramaksuksi muuntamisen aiheuttamia haasteita laskuttajan näkökulmasta. Tavoitteena on tutkia TeliaSoneralla toteutettua suoramaksuprojektia, jonka tarkoituksena oli siirtyä suoraveloituksesta uuteen laskutustapaan, suoramaksuun.
Tutkimuksessa käytettiin laadullista tutkimusmenetelmää ja tietoa kerättiin havainnoilla aineistoja sekä henkilöhaastatteluilla. Tutkimuksen haastattelut suoritettiin maaliskuun 2014 aikana, joihin osallistui TeliaSoneran suoramaksuprojektiin osallistuneita työntekijöitä sekä kaksi toimittajan edustajaa. Haastattelut toteutettiin TeliaSoneran toimitiloissa, joissa haastattelut järjestettiin neuvotteluhuoneissa haastateltavien kanssa kasvotusten. Yhdessä haastattelussa hyödynnettiin videoneuvottelua, yksi haastatteluista tehtiin puhelinyhteyden välityksellä ja yksi henkilöistä vastasi kysymyksiin sähköpostitse.
Suoramaksuun muunto on jo toteutunut niiden laskuttajien osalta, jotka muuntoon lähtivät mukaan. Tutkimuksen tarkoitus on selventää mitä suoraveloituksen muunta-minen edellytti laskuttajalta, etenkin TeliaSoneran kokoisessa organisaatiossa. Suoraveloituksen muunnon vaiheita, aikatauluja ja siihen vaikuttavia osapuolia tarkastellaan opinnäytetyössä monipuolisesti.
Opinnäytetyössä kerättyjen tietojen perusteella TeliaSoneran suoramaksuprojektissa ilmeni teknisiä-, tiedotuksellisia- ja aikataulullisia haasteita. TeliaSoneran projektista poimittiin kehitysideoita, joita voisi parantaa vastaavanlaisissa projekteissa tulevaisuudessa.