Mediakasvatuksen menetelmät ja mediataitojen oppiminen Turun Lukuinto-hankkeessa
Hannula, Terhi (2014)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014061613015
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014061613015
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä arvioidaan Turun Lukuinto-hankkeessa kehitettyjä mediakasvatuksen menetelmiä mediataitojen oppimisen näkökulmasta ja kirjastotyöhön soveltuvuuden kannalta. Valtakunnallisen Lukuinto-ohjelman pilotissa olivat mukana Turun kaupunginkirjasto ja Puolalan koulun vuosiluokat 1.–9., ja tavoitteena oli kehittää uusia toimintamalleja koululaisten luku- ja kirjoitustaidon sekä erityisesti medialukutaidon parantamiseen.
Työ koostuu kahdesta osasta: toiminnallinen osio sisältää neljäntoista koulun ja kirjaston yhteistyöhön soveltuvan menetelmän sanalliset kuvaukset, ja tutkimuksellinen osio raportoi oppilaille toteutettua survey-kyselyä, jolla selvitettiin eri menetelmiin osallistuneiden oppilaiden mediataitojen oppimista.
Alakoululaisten kanssa toteutettuja mediakasvatuksen menetelmiä olivat elokuva-arvostelujen tekeminen videomuodossa, draamatyöpajat, oppilaat reporttereina, lasten ja vanhempien medialukupiiri, kirja-arvioiden ja videoiden tekeminen lasten kirjallisuuslehti Vinskiin sekä tarinadraamatyöpajat. Yläkoululaisille soveltuvia menetelmiä olivat kirjastokierroksen toteutus QR-koodikävelynä, runoluokkakuva, yläkoululaiset mediavinkkareina, verkkokirjaston opastus QR-koodisuunnistuksena ja digitarinat. Sekä ala- että yläkouluun sovellettuja menetelmiä olivat kirjavinkkivideot, kirjavinkkisarjakuvat ja virtuaalinen kirjailijavierailu, jossa kokeiltiin Lukukeskuksen uutta vierailukonseptia.
Oppilaille suunnatussa lomakekyselyssä selvitettiin monivalintakysymyksin oppilaiden omaa arviota heidän oppimistaan tiedonhaun taidoista, tekijänoikeusasioista, mediatuotannosta sekä faktan, fiktion ja lajityyppien erottamiseen ja mediailmaisuun liittyvistä taidoista.
Parhaiksi menetelmiksi osoittautuivat kyselyn ja toiminnallisen arvioinnin perusteella kirjavinkkivideot, kirjavinkkisarjakuvat, verkkokirjaston opastus QR-koodisuunnistuksena, mediavinkkaus, QR-koodikävely sekä mahdollisesti draamatyöpajat.
Työ koostuu kahdesta osasta: toiminnallinen osio sisältää neljäntoista koulun ja kirjaston yhteistyöhön soveltuvan menetelmän sanalliset kuvaukset, ja tutkimuksellinen osio raportoi oppilaille toteutettua survey-kyselyä, jolla selvitettiin eri menetelmiin osallistuneiden oppilaiden mediataitojen oppimista.
Alakoululaisten kanssa toteutettuja mediakasvatuksen menetelmiä olivat elokuva-arvostelujen tekeminen videomuodossa, draamatyöpajat, oppilaat reporttereina, lasten ja vanhempien medialukupiiri, kirja-arvioiden ja videoiden tekeminen lasten kirjallisuuslehti Vinskiin sekä tarinadraamatyöpajat. Yläkoululaisille soveltuvia menetelmiä olivat kirjastokierroksen toteutus QR-koodikävelynä, runoluokkakuva, yläkoululaiset mediavinkkareina, verkkokirjaston opastus QR-koodisuunnistuksena ja digitarinat. Sekä ala- että yläkouluun sovellettuja menetelmiä olivat kirjavinkkivideot, kirjavinkkisarjakuvat ja virtuaalinen kirjailijavierailu, jossa kokeiltiin Lukukeskuksen uutta vierailukonseptia.
Oppilaille suunnatussa lomakekyselyssä selvitettiin monivalintakysymyksin oppilaiden omaa arviota heidän oppimistaan tiedonhaun taidoista, tekijänoikeusasioista, mediatuotannosta sekä faktan, fiktion ja lajityyppien erottamiseen ja mediailmaisuun liittyvistä taidoista.
Parhaiksi menetelmiksi osoittautuivat kyselyn ja toiminnallisen arvioinnin perusteella kirjavinkkivideot, kirjavinkkisarjakuvat, verkkokirjaston opastus QR-koodisuunnistuksena, mediavinkkaus, QR-koodikävely sekä mahdollisesti draamatyöpajat.