Kokemuksia ja kehitysideoita lapsen yksilöllisen varhaiskasvatussuunnitelman toimivuudesta Ranuan kunnassa : Lapsen tarina ja Vasu
Salmela, Terhi (2014)
Salmela, Terhi
Lapin ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014061613007
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014061613007
Tiivistelmä
Opinnäytetyön kuvaus: Opinnäytetyöni tarkoituksena on selvittää käytössä olevien lapsen yksilöllisen varhaiskasvatussuunnitelman (Vasu) toimivuutta Ranuan kunnassa
ja miten kasvatuskeskusteluiden yhteydessä sovitut yhteiset tavoitteet näkyvät päivähoidon arjessa? Kartoitan myös vanhemmille suunnatun kyselyn kautta heidän kokemuksiaan käydyistä kasvatuskeskusteluista. Opinnäytetyöstäni saatujen tulosten perusteella suunnittelen kuntamme käyttöön uuden, kasvatuskeskusteluissa käytettävän
vasulomakkeen. Tavoitteeni on, että uudistetun lomakkeen myötä lapsihavainnointiin kiinnitettäisiin tulevaisuudessa enemmän huomiota, jotta lapsen yksilöllisyys tulisi laajemmin huomioiduksi. Vasulomake ei saa olla pelkkä muodollisuus, joka
pitää tehdä. Toteutuessaan sen tulisi olla osa lapsen tarinaa, joka elää lapsen mukana.
Teoreettinen ja käsitteellinen kuvaus: Tämän opinnäytetyön teoreettinen osuus sisältää otteita varhaiskasvatuksen ohjausjärjestelmästä, sekä varhaiskasvatuksen
teoriasuuntausten kautta varhaiskasvatuksen sisältöä ja sen laadun merkityksellisyyttä sekä yleisellä tasolla että Ranuan kunnan tasolla. Vanhempien ja kasvattajien välistä yhteistyön merkityksellisyyttä korostan työssäni kasvatuskumppanuuteen nojaten.Ranuan kunnan varhaiskasvatussuunnitelman johdattelemana avaan vielä lapsen yksilöllisen varhaiskasvatussuunnitelman osa-alueita ja sisältöä.
Metodologinen kuvaus: Opinnäytetyöni on laadullinen eli kvalitatiivinen tutkimus. Aineistonkeruumenetelminä käytin varhaiskasvatushenkilöstölle suunnattuja teemahaastatteluja
ja vanhemmille suunnattuja kyselylomakkeita, joita analysoin sisällönanalyysin kautta.
Opinnäytetyön tulokset ja johtopäätökset: Opinnäytetyöni tulosten perusteella Ranuan kunnassa on tarvetta uusien, lapsen yksilöllisten varhaiskasvatuslomakkeiden
suunnittelutyölle. Tämänhetkiset lomakkeet toimivat varhaiskasvatushenkilöstön mukaan joltain osin hyvin ja tarvittavat perustiedot saadaan niiden kautta esille.
Alle kolmivuotiaiden kohdalla sen sijaan jää epätietoisuuteen sellaisia tietoja, joita päivähoidon toiminnan suunnittelussa pidetään tärkeänä. Tällaisia asioita olivat esimerkiksi
lapsen arkirytmi ja tavat ja tottumukset kotona.
Tarkennusta toivottiin myös huoltajia koskeviin tietoihin. Lisäksi yhteisten tavoitteiden kirjaaminen jää puutteelliseksi, joka on yhteydessä kasvatuskumppanuuden toteutumiseen.Vanhemmat kaipasivat myös enemmän etukäteistietoa lapsensa vasukeskustelun sisällöstä ja osa koki epätietoisuutta siitä, miten yhteiset tavoitteet näkyvät
päivähoidon arjessa.
ja miten kasvatuskeskusteluiden yhteydessä sovitut yhteiset tavoitteet näkyvät päivähoidon arjessa? Kartoitan myös vanhemmille suunnatun kyselyn kautta heidän kokemuksiaan käydyistä kasvatuskeskusteluista. Opinnäytetyöstäni saatujen tulosten perusteella suunnittelen kuntamme käyttöön uuden, kasvatuskeskusteluissa käytettävän
vasulomakkeen. Tavoitteeni on, että uudistetun lomakkeen myötä lapsihavainnointiin kiinnitettäisiin tulevaisuudessa enemmän huomiota, jotta lapsen yksilöllisyys tulisi laajemmin huomioiduksi. Vasulomake ei saa olla pelkkä muodollisuus, joka
pitää tehdä. Toteutuessaan sen tulisi olla osa lapsen tarinaa, joka elää lapsen mukana.
Teoreettinen ja käsitteellinen kuvaus: Tämän opinnäytetyön teoreettinen osuus sisältää otteita varhaiskasvatuksen ohjausjärjestelmästä, sekä varhaiskasvatuksen
teoriasuuntausten kautta varhaiskasvatuksen sisältöä ja sen laadun merkityksellisyyttä sekä yleisellä tasolla että Ranuan kunnan tasolla. Vanhempien ja kasvattajien välistä yhteistyön merkityksellisyyttä korostan työssäni kasvatuskumppanuuteen nojaten.Ranuan kunnan varhaiskasvatussuunnitelman johdattelemana avaan vielä lapsen yksilöllisen varhaiskasvatussuunnitelman osa-alueita ja sisältöä.
Metodologinen kuvaus: Opinnäytetyöni on laadullinen eli kvalitatiivinen tutkimus. Aineistonkeruumenetelminä käytin varhaiskasvatushenkilöstölle suunnattuja teemahaastatteluja
ja vanhemmille suunnattuja kyselylomakkeita, joita analysoin sisällönanalyysin kautta.
Opinnäytetyön tulokset ja johtopäätökset: Opinnäytetyöni tulosten perusteella Ranuan kunnassa on tarvetta uusien, lapsen yksilöllisten varhaiskasvatuslomakkeiden
suunnittelutyölle. Tämänhetkiset lomakkeet toimivat varhaiskasvatushenkilöstön mukaan joltain osin hyvin ja tarvittavat perustiedot saadaan niiden kautta esille.
Alle kolmivuotiaiden kohdalla sen sijaan jää epätietoisuuteen sellaisia tietoja, joita päivähoidon toiminnan suunnittelussa pidetään tärkeänä. Tällaisia asioita olivat esimerkiksi
lapsen arkirytmi ja tavat ja tottumukset kotona.
Tarkennusta toivottiin myös huoltajia koskeviin tietoihin. Lisäksi yhteisten tavoitteiden kirjaaminen jää puutteelliseksi, joka on yhteydessä kasvatuskumppanuuden toteutumiseen.Vanhemmat kaipasivat myös enemmän etukäteistietoa lapsensa vasukeskustelun sisällöstä ja osa koki epätietoisuutta siitä, miten yhteiset tavoitteet näkyvät
päivähoidon arjessa.