Forssan kaupungin pyöräliikenneverkon tarkastelu
Romu, Mikko (2014)
Romu, Mikko
Hämeen ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014061612995
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014061612995
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää Forssan pyöräilyverkon nykytilaa ja sen luomia pyöräilymahdollisuuksia. Tämä käsitti nykyisten jalankulku- ja pyöräilyteiden kartoittamisen lisäksi pyöräilyverkon hierarkiajaon hahmottelemisen ja pyöräilyverkkoa kehittävien parannusehdotusten osoittamisen. Varsinkin keskusta-alueella pyöräilyverkko oli hyvin katkonaista ja tämän työn avulla pyrittiin kehittämään läpiajoliikenteen mahdollisuuksia sekä saavutettavuutta. Pyöräilyyn soveltuvien väylien suunnitelmat käytiin läpi ja näitä verrattiin nykyiseen ohjeistukseen. Lisäksi työssä tehtiin kooste pyöräilyteiden suunnitteluohjeistuksista. Työn toimeksiantajana toimi Forssan kaupunki.
Työssä käytetyt ohjearvot perustuvat pääasiassa vuonna 2013 julkaistuun Liikenneviraston jalankulku- ja pyöräilyteiden suunnitteluohjeen luonnokseen. Tämän lisäksi tutkimuksessa hyödynnettiin muihin kaupunkeihin tehtyjä pyöräverkkosuunnitelmia. Työssä esitetyt kehitysehdotukset on kuitenkin pyritty tekemään Forssan lähtökohdat huomioon ottaen.
Väylämitoitustarkastelu toteutettiin tutkimalla asemakaavakuvia ja poikkileikkaussuunnitelmia. Tutkimus sisälsi muutamia maastokäyntejä. Pyöräverkkotarkastelu toteutettiin yleiskaavatasolla. Verkkotarkastelun hierarkiajako toteutettiin pääasiassa väestömääräjakaumaa ja palveluiden sijainteja tarkastelemalla.
Yhdistettyjen jalankulku- ja pyöräteiden mitoitukset osoittautuivat hyvin pitkälti nykyohjeistuksen mukaisiksi. Väyläleveydet ja pituuskaltevuudet suosivat hyvin pyöräilyä vaikkei varsinaisia pääverkkotason pyöräteitä Forssassa olekaan. Opinnäytetyön tuloksena muodostui lukuisia uusia yhteystarpeita ennen kaikkea keskusta-alueelle ja näiden toteuttaminen ei paikoin vaadi kuin pieniä investointeja nykyisen infrastruktuurin puitteissa.
Työssä käytetyt ohjearvot perustuvat pääasiassa vuonna 2013 julkaistuun Liikenneviraston jalankulku- ja pyöräilyteiden suunnitteluohjeen luonnokseen. Tämän lisäksi tutkimuksessa hyödynnettiin muihin kaupunkeihin tehtyjä pyöräverkkosuunnitelmia. Työssä esitetyt kehitysehdotukset on kuitenkin pyritty tekemään Forssan lähtökohdat huomioon ottaen.
Väylämitoitustarkastelu toteutettiin tutkimalla asemakaavakuvia ja poikkileikkaussuunnitelmia. Tutkimus sisälsi muutamia maastokäyntejä. Pyöräverkkotarkastelu toteutettiin yleiskaavatasolla. Verkkotarkastelun hierarkiajako toteutettiin pääasiassa väestömääräjakaumaa ja palveluiden sijainteja tarkastelemalla.
Yhdistettyjen jalankulku- ja pyöräteiden mitoitukset osoittautuivat hyvin pitkälti nykyohjeistuksen mukaisiksi. Väyläleveydet ja pituuskaltevuudet suosivat hyvin pyöräilyä vaikkei varsinaisia pääverkkotason pyöräteitä Forssassa olekaan. Opinnäytetyön tuloksena muodostui lukuisia uusia yhteystarpeita ennen kaikkea keskusta-alueelle ja näiden toteuttaminen ei paikoin vaadi kuin pieniä investointeja nykyisen infrastruktuurin puitteissa.