Viestinnän kehittämissuunnitelma : case Turun hankinta- ja logistiikkakeskus
Haarte, Karolus (2014)
Haarte, Karolus
Turun ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014061612957
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014061612957
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena oli viestinnän kehittämissuunnitelman tekeminen Turun hankinta- ja logistiikkakeskukselle. Suunnitelman päätavoitteina olivat keskuksen tunnettavuuden lisääminen, viestinnän kehittäminen kaikkia sidosryhmiä paremmin palvelevammaksi sekä viestintäkanavien saaminen nykyistä selkeämmiksi, helppokäyttöisemmiksi ja visuaalisimmiksi.
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön teoriaosuudessa annettiin lukijalle kuva organisaatioviestinnän tarkoituksesta, tärkeimmistä tehtävistä ja rakenteesta. Lisäksi kerrottiin organisaation sisäisestä ja ulkoisesta viestinnästä, muutos- ja kriisiviestinnästä sekä esimiesviestinnästä. Teoriaosuuden lopussa käsiteltiin myös suullisten ja kirjallisten viestintä- ja vuorovaikutustaitojen merkitystä organisaation viestinnässä. Teoriaosuuden pohjalta toteutettiin opinnäytetyn käytännön osuus, joka muodostui varsinaisesta hankinta- ja logistiikkakeskuksen viestinnän kehittämissuunnitelmasta.
Viestinnän kehittämissuunnitelman avulla saatiin kokonaiskuva hankinta- ja logistiikkakeskuksen viestinnän nykytilanteesta sekä selvitettiin keskuksen nykyiset haasteet. Edellä mainitun kautta asetettiin viestinnälle uusia tavoitteita, joiden avulla oli mahdollista lähteä kehittämään hankinta- ja logistiikkakeskuksen viestinnän selkeyttä, yhdenmukaisuutta ja kokonaisuutta niin, että se palvelee keskuksen henkilöstöä sekä sidosryhmiä parhaalla mahdollisella tavalla. Suunnitelman avulla saatiin määritettyä myös käytössä olevat viestinnän resurssit, sisäiset ja ulkoiset sidosryhmät, viestintäkanavat ja välineet sekä olemassa olevat keinot, joiden avulla toteutetaan tällä hetkellä keskuksen viestinnän seurantaa ja tulosten arviointia. Tulosten pohdinnan kautta opinnäytetyön lopussa esitettiin viestintään liittyviä ehdotuksia kehittämistoimenpiteistä, joiden avulla voitiin lähteä suunnittelemaan, kehittämään ja toteuttamaan keskuksen viestintää sekä yksityiskohtaisempaa viestintäsuunnitelmaa. Ehdotukset kehitystoimenpiteistä kohdistuivat viestinnän vastuuhenkilöiden määrittämiseen, henkilöstön viestinnän asenteiden ja käsitysten selvittämiseen sekä sisäisen viestinnän, sanomien ja asiakirjojen, viestintävälineiden ja -kanavien, tiedotteiden, toimipaikkakohtaisen viestinnän ja viestinnän mittareiden kehittämiseen.
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön teoriaosuudessa annettiin lukijalle kuva organisaatioviestinnän tarkoituksesta, tärkeimmistä tehtävistä ja rakenteesta. Lisäksi kerrottiin organisaation sisäisestä ja ulkoisesta viestinnästä, muutos- ja kriisiviestinnästä sekä esimiesviestinnästä. Teoriaosuuden lopussa käsiteltiin myös suullisten ja kirjallisten viestintä- ja vuorovaikutustaitojen merkitystä organisaation viestinnässä. Teoriaosuuden pohjalta toteutettiin opinnäytetyn käytännön osuus, joka muodostui varsinaisesta hankinta- ja logistiikkakeskuksen viestinnän kehittämissuunnitelmasta.
Viestinnän kehittämissuunnitelman avulla saatiin kokonaiskuva hankinta- ja logistiikkakeskuksen viestinnän nykytilanteesta sekä selvitettiin keskuksen nykyiset haasteet. Edellä mainitun kautta asetettiin viestinnälle uusia tavoitteita, joiden avulla oli mahdollista lähteä kehittämään hankinta- ja logistiikkakeskuksen viestinnän selkeyttä, yhdenmukaisuutta ja kokonaisuutta niin, että se palvelee keskuksen henkilöstöä sekä sidosryhmiä parhaalla mahdollisella tavalla. Suunnitelman avulla saatiin määritettyä myös käytössä olevat viestinnän resurssit, sisäiset ja ulkoiset sidosryhmät, viestintäkanavat ja välineet sekä olemassa olevat keinot, joiden avulla toteutetaan tällä hetkellä keskuksen viestinnän seurantaa ja tulosten arviointia. Tulosten pohdinnan kautta opinnäytetyön lopussa esitettiin viestintään liittyviä ehdotuksia kehittämistoimenpiteistä, joiden avulla voitiin lähteä suunnittelemaan, kehittämään ja toteuttamaan keskuksen viestintää sekä yksityiskohtaisempaa viestintäsuunnitelmaa. Ehdotukset kehitystoimenpiteistä kohdistuivat viestinnän vastuuhenkilöiden määrittämiseen, henkilöstön viestinnän asenteiden ja käsitysten selvittämiseen sekä sisäisen viestinnän, sanomien ja asiakirjojen, viestintävälineiden ja -kanavien, tiedotteiden, toimipaikkakohtaisen viestinnän ja viestinnän mittareiden kehittämiseen.