Minun huonekaluni : Uudenlainen tapa markkinoida ja myydä kustomoitavia huonekaluja
Mäntylä, Jaakko (2014)
Mäntylä, Jaakko
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014061312864
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014061312864
Tiivistelmä
Suunnitteluongelma opinnäytetyössä oli, miten pienten ja keskisuurten suomalaisten huonekaluvalmistajien haasteisiin ja asiakkaiden tarpeisiin pystyttäisiin vastaamaan kustomoitavilla huonekaluilla, joita myydään ja markkinoidaan internetin välityksellä. Kuten suunnitteluongelmasta käy ilmi, ajatuksena oli hyödyntää kotimaisten pienten ja keskisuurten valmistajien vahvuuksia sekä tarjota ratkaisuja heidän kohtaamiinsa huonekalualan haasteisiin. Tavoitteena oli kehitellä konsepti uudenlaisesta tavasta myydä ja markkinoida massakustomoitavia huonekaluja internetin välityksellä.
Opinnäytteessä selvitettiin Suomen huonekalualan tilannetta kirjallisuuskatsauksen avulla ja listattiin pienten ja keskisuurten suomalaisten valmistajien viisi merkittävintä haastetta. Kuluttajien huonekalujen hankintatottumuksia ja kiinnostusta joihinkin palveluihin, joita konsepti voisi tarjota, selvitettiin kyselyllä. Lopuksi pyydettiin vielä arvioita konseptista huonekaluja valmistavilta PK-yrityksiltä. Nämä arviot kerättiin haastattelemalla yritysten omistajia ja toimitusjohtajia.
Kirjallisuuskatsauksesta ja kyselyn tuloksista saadun tiedon sekä omien kokemusteni pohjalta syntyi opinnäytteen produktiivinen osa Minun huonekaluni -konsepti. Minun huonekaluni -konseptia käsitellään tässä opinnäytetyössä palvelukokonaisuutena. Konseptissa esitellään, millaisia massakustomoitavien tuotteiden ja niitä myyvän internetpalvelun tulisi olla sekä esitetään erilaisia tapoja internetkaupan tukemiseksi.
Opinnäytteessä selvitettiin Suomen huonekalualan tilannetta kirjallisuuskatsauksen avulla ja listattiin pienten ja keskisuurten suomalaisten valmistajien viisi merkittävintä haastetta. Kuluttajien huonekalujen hankintatottumuksia ja kiinnostusta joihinkin palveluihin, joita konsepti voisi tarjota, selvitettiin kyselyllä. Lopuksi pyydettiin vielä arvioita konseptista huonekaluja valmistavilta PK-yrityksiltä. Nämä arviot kerättiin haastattelemalla yritysten omistajia ja toimitusjohtajia.
Kirjallisuuskatsauksesta ja kyselyn tuloksista saadun tiedon sekä omien kokemusteni pohjalta syntyi opinnäytteen produktiivinen osa Minun huonekaluni -konsepti. Minun huonekaluni -konseptia käsitellään tässä opinnäytetyössä palvelukokonaisuutena. Konseptissa esitellään, millaisia massakustomoitavien tuotteiden ja niitä myyvän internetpalvelun tulisi olla sekä esitetään erilaisia tapoja internetkaupan tukemiseksi.