Marknadskommunikationsplan Case: Kauneushoitola Serené
Lindstedt, Janne (2014)
Lindstedt, Janne
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014061312832
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014061312832
Tiivistelmä
Lärdomsprovets syfte var att planera en marknadskommunikationsplan för Kau-neushoitola Serené som ligger i centrala Helsingfors. Huvudsyftet var att reda ut vilka av sociala medierna som är de effektivaste att nå nya kunder inom målgrup-pen.
Den teoretiska referensramen baserades på teori och litteratur om marknads- kommunikation, marknadsföring och de sociala medierna. Det fanns också teori om innehållsanalys för nätsidor som användes för att klargöra vad som bör förbättras på företagets hemsida.
Marknadskommunikationsplanen gjordes med hjälp av teorin. Teorin var huvud-sakliga basen till planen, men en intervju med ägaren Niina Mikkonen gav en djupare insikt till vilka marknadsföringsåtgärder som krävs.
I den slutliga marknadskommunikationsplanen så kom skribenten till slutsatsen att den media som Kauneushoitola Serené skall satsa på är den sociala median. Detta beror främst på att budgeten är liten och att det är ett snabbt och lätt sätt att nå sin målgrupp. This thesis had the objective to construct a marketing communications plan for a beauty salon in Helsinki by the name of Kauneushoitola Serené. The main objective was to figure out which of the social medias would be the most effective way to reach its target audience.
The theoretical framework is based on literature on marketing communications, marketing and social media. Literature and theory of content analysis for websites was also used to specify which improvements should be made to the company website.
The marketing communications plan was done based on the theoretical framework. Theory was the main basis for the plan, but an interview with owner Niina Mikkonen was conducted to get a better insight on which marketing actions were needed.
The author came to the conclusion in the final marketing communications plan that the most effective media for Kauneushoitola Serené would be the social medias. This conclusion is based on the fact that the budget is very small and that the social medias are fast and easy way to reach their target audience.
Den teoretiska referensramen baserades på teori och litteratur om marknads- kommunikation, marknadsföring och de sociala medierna. Det fanns också teori om innehållsanalys för nätsidor som användes för att klargöra vad som bör förbättras på företagets hemsida.
Marknadskommunikationsplanen gjordes med hjälp av teorin. Teorin var huvud-sakliga basen till planen, men en intervju med ägaren Niina Mikkonen gav en djupare insikt till vilka marknadsföringsåtgärder som krävs.
I den slutliga marknadskommunikationsplanen så kom skribenten till slutsatsen att den media som Kauneushoitola Serené skall satsa på är den sociala median. Detta beror främst på att budgeten är liten och att det är ett snabbt och lätt sätt att nå sin målgrupp.
The theoretical framework is based on literature on marketing communications, marketing and social media. Literature and theory of content analysis for websites was also used to specify which improvements should be made to the company website.
The marketing communications plan was done based on the theoretical framework. Theory was the main basis for the plan, but an interview with owner Niina Mikkonen was conducted to get a better insight on which marketing actions were needed.
The author came to the conclusion in the final marketing communications plan that the most effective media for Kauneushoitola Serené would be the social medias. This conclusion is based on the fact that the budget is very small and that the social medias are fast and easy way to reach their target audience.