Sponsorointiyhteistyön kehittäminen : case FC Hämeenlinna
Ali-Huokuna, Hannu (2014)
Ali-Huokuna, Hannu
Turun ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014061312808
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014061312808
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on toteutettu jalkapalloseura FC Hämeenlinnalle, joka pelaa jalkapalloa Suomen 2. divisioonassa. Opinnäytetyön aiheena on sponsorointiyhteistyön kehittäminen. Työn ensimmäisenä tavoitteena oli selvittää, miten yritykset hyödyntävät sponsorointia markkinointiviestinnässään. Toisena tavoitteena oli selvittää, miten tyytyväisiä FC Hämeenlinnan nykyiset yhteistyökumppanit ovat seuran ja yritysten väliseen sponsorointiyhteistyöhön. Tulosten perusteella oli myös tarkoituksena esittää omia kehitysideoita yhteistyön toteuttamiseen.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsitellään yleisesti sponsorointia sekä sen käyttöä niin yrityksen kuin kohteen liiketoiminnassa. Opinnäytetyön tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Tutkimukseen osallistui kuusi yritystä ja kyselyt toteutettiin maaliskuun 2014 aikana. Työn alkuvaiheessa haastateltiin myös FC Hämeenlinnan markkinointivastaavaa.
Tulosten perusteella useissa yrityksissä sponsorointia ei koeta kovin tehokkaana markkinointiviestinnän välineenä. Sponsoroinnin hyötyjä ei täysin ymmärretä ja yhteistyön suunnittelu ja toteutus jäävät usein urheiluseuran harteille. Yritykset ovat melko tyytyväisiä nykyiseen yhteistyökumppanuuteen, mutta eivät koe saavansa merkittävää taloudellista hyötyä yhteistyöstä. Taloudellinen hyöty ei ole useimmille yrityksille ensisijainen tavoite, vaan paikallisen urheilun ja seuran tukeminen.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsitellään yleisesti sponsorointia sekä sen käyttöä niin yrityksen kuin kohteen liiketoiminnassa. Opinnäytetyön tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Tutkimukseen osallistui kuusi yritystä ja kyselyt toteutettiin maaliskuun 2014 aikana. Työn alkuvaiheessa haastateltiin myös FC Hämeenlinnan markkinointivastaavaa.
Tulosten perusteella useissa yrityksissä sponsorointia ei koeta kovin tehokkaana markkinointiviestinnän välineenä. Sponsoroinnin hyötyjä ei täysin ymmärretä ja yhteistyön suunnittelu ja toteutus jäävät usein urheiluseuran harteille. Yritykset ovat melko tyytyväisiä nykyiseen yhteistyökumppanuuteen, mutta eivät koe saavansa merkittävää taloudellista hyötyä yhteistyöstä. Taloudellinen hyöty ei ole useimmille yrityksille ensisijainen tavoite, vaan paikallisen urheilun ja seuran tukeminen.