Leikki varhaiskasvatuksessa : Leikin tukeminen ja ohjaus
Rissanen, Marja; Jussila, Katja (2014)
Rissanen, Marja
Jussila, Katja
Lapin ammattikorkeakoulu
2014
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014061212781
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014061212781
Tiivistelmä
Opinnäytetyön kuvaus
Opinnäytetyömme tavoitteena on saada tietoa leikin tärkeydestä ja sen tukemisesta ja ohjaamisesta vanhempien ja päivähoidon varhaiskasvattajien näkökulmasta. Opinnäytetyön tarkoituksena on saatujen tulosten perusteella lisätä tietoa leikin tärkeydestä lapselle sekä leikin tukemisesta ja ohjaamisesta.
Teoreettinen kuvaus
Teoreettinen viitekehys työssämme sisältää varhaiskasvatuksen ja leikin kuvauksen ja historiaa sekä nykypäivää. Viitekehys sisältää myös leikin havainnointia, tukemista ja ohjausta
Metodologinen kuvaus
Tutkimusotteemme on kvalitatiivinen eli laadullinen. Toteutimme tutkimuksen kyselykaavaketta apuna käyttäen kolmessa Rovaniemen kaupungin sekä yhdessä yksityisessä päiväkotiyksikössä. Kyselyyn osallistuivat päiväkotiyksiköiden lastenhoitajat, lastentarhanopettajat sekä yhden päiväkotiryhmän vanhemmat. Kyselyyn osallistui 3 vanhempaa ja 18 varhaiskasvattajaa. Analysoimme aineiston induktiivista sisällönanalyysia käyttäen. Analysoinnissa etenimme aineistosta lähtien tutkimustehtävien mukaan asetettujen kysymysten pohjalta.
Keskeiset tutkimustulokset ja johtopäätökset
Saatujen vastausten perusteella vanhemmat olivat hyvin tietoisia leikin tärkeydestä ja sen kehittävyydestä. Vanhemmat olivat tyytyväisiä lastensa leikkitaitoihin ja mahdollisuuksiin, mutta toivoivat voivansa itse osallistua leikkeihin enemmän. Vanhemmat pitivät tärkeänä lapsen leikkirauhaa ja että lapsella on oma huone tai muu leikkitila, jossa leikkiä ilman keskeytyksiä tai muiden häirintää. Varhaiskasvatushenkilöstö oli pääpiirteittäin tyytyväisiä vapaan leikin aikaan päiväkotipäivän aikana. Muutamissa vastauksissa vastaajat toivoivat leikkiaikaa lisää. Leikkitiloissa oli lähes kaikkien mielestä parannettavaa.
Opinnäytetyömme tavoitteena on saada tietoa leikin tärkeydestä ja sen tukemisesta ja ohjaamisesta vanhempien ja päivähoidon varhaiskasvattajien näkökulmasta. Opinnäytetyön tarkoituksena on saatujen tulosten perusteella lisätä tietoa leikin tärkeydestä lapselle sekä leikin tukemisesta ja ohjaamisesta.
Teoreettinen kuvaus
Teoreettinen viitekehys työssämme sisältää varhaiskasvatuksen ja leikin kuvauksen ja historiaa sekä nykypäivää. Viitekehys sisältää myös leikin havainnointia, tukemista ja ohjausta
Metodologinen kuvaus
Tutkimusotteemme on kvalitatiivinen eli laadullinen. Toteutimme tutkimuksen kyselykaavaketta apuna käyttäen kolmessa Rovaniemen kaupungin sekä yhdessä yksityisessä päiväkotiyksikössä. Kyselyyn osallistuivat päiväkotiyksiköiden lastenhoitajat, lastentarhanopettajat sekä yhden päiväkotiryhmän vanhemmat. Kyselyyn osallistui 3 vanhempaa ja 18 varhaiskasvattajaa. Analysoimme aineiston induktiivista sisällönanalyysia käyttäen. Analysoinnissa etenimme aineistosta lähtien tutkimustehtävien mukaan asetettujen kysymysten pohjalta.
Keskeiset tutkimustulokset ja johtopäätökset
Saatujen vastausten perusteella vanhemmat olivat hyvin tietoisia leikin tärkeydestä ja sen kehittävyydestä. Vanhemmat olivat tyytyväisiä lastensa leikkitaitoihin ja mahdollisuuksiin, mutta toivoivat voivansa itse osallistua leikkeihin enemmän. Vanhemmat pitivät tärkeänä lapsen leikkirauhaa ja että lapsella on oma huone tai muu leikkitila, jossa leikkiä ilman keskeytyksiä tai muiden häirintää. Varhaiskasvatushenkilöstö oli pääpiirteittäin tyytyväisiä vapaan leikin aikaan päiväkotipäivän aikana. Muutamissa vastauksissa vastaajat toivoivat leikkiaikaa lisää. Leikkitiloissa oli lähes kaikkien mielestä parannettavaa.