Road trip Amerikan autoteollisuuden keskiöön : Matkapaketti Michiganiin itsenäistyville nuorille
Salo, Iida (2014)
Salo, Iida
Tampereen ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014061212751
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014061212751
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli matkapaketin suunnitteleminen Michiganin osavaltioon, Yhdysvaltoihin. Tutkimuksessa esiteltiin osavaltion matkailupotentiaalia suurimpine nähtävyyksineen ja suosituimpine vierailukohteineen, esille tuotiin myös vähemmän tunnettuja kohteita, jotta matkasta saatiin ainutlaatuinen. Matkapaketti suunniteltiin pyynnöstä pienelle ryhmälle itsenäistyviä nuoria, iältään 18- ja 19-vuotiaita.
Tutkimus oli luonteeltaan kvalitatiivinen tutkimus, aineistonkeruumenetelminä käytettiin haastattelua, osallistuvaa havainnointia ja valmista aineistoa. Matkapaketin suunnittelussa hyödynnettiin haastattelun tuloksia, omakohtaisia kokemuksia, internet-lähteitä ja matkaoppaita. Teoreettisena viitekehyksenä toimi asiakaslähtöisen matkailutuotteen määritelmä.
Matkapaketin suunnitteluun annettiin vapaat kädet, matkabudjetin kuitenkin pysyessä kohtuuden rajoissa ja matkan ollessa tarpeeksi selkeä pienelle ryhmälle itsenäistyviä nuoria keskenään toteuttaa. Paketin toivottiin sisältävän hienoja nähtävyyksiä, ainutlaatuisia kokemuksia ja jotain, mitä kaikki muut eivät olisi tehneet. Matkailijoiden tiedettiin olevan kiinnostuneita kulttuurista, hauskanpidosta ja autoilusta. Matkan toivottiin tuovan esille parhaat puolet Michiganista ja samalla näyttävän osavaltion hienot erikoisuudet, joiden vuoksi osavaltioon kannattaa matkata. Parhaiden puolten selvittämiseksi käytettiin muiden lähteiden lisäksi Pure Michigan turisti-infon matkailuneuvojan kanssa käytyä sähköpostikeskustelua. Matkailuneuvojasta oli apua myös osavaltion erikoisuuksia metsästettäessä, tosin opinnäytetyön tekijällä itselläänkin oli jo valmiiksi kokemusta näistä sekä ystäviä osavaltiossa.
Tutkimuksen tuloksena suunniteltiin 14 päivän matkapaketti Michiganin osavaltioon, Yhdysvaltoihin. Matka järjestettäisiin kesä-heinäkuussa 2014 ja se tarjoaisi osallistujille nähtävyyksiä, kulttuuria, hauskanpitoa ja ainutlaatuisen elämyksen itsenäistymisen kynnyksellä.
Tutkimus oli luonteeltaan kvalitatiivinen tutkimus, aineistonkeruumenetelminä käytettiin haastattelua, osallistuvaa havainnointia ja valmista aineistoa. Matkapaketin suunnittelussa hyödynnettiin haastattelun tuloksia, omakohtaisia kokemuksia, internet-lähteitä ja matkaoppaita. Teoreettisena viitekehyksenä toimi asiakaslähtöisen matkailutuotteen määritelmä.
Matkapaketin suunnitteluun annettiin vapaat kädet, matkabudjetin kuitenkin pysyessä kohtuuden rajoissa ja matkan ollessa tarpeeksi selkeä pienelle ryhmälle itsenäistyviä nuoria keskenään toteuttaa. Paketin toivottiin sisältävän hienoja nähtävyyksiä, ainutlaatuisia kokemuksia ja jotain, mitä kaikki muut eivät olisi tehneet. Matkailijoiden tiedettiin olevan kiinnostuneita kulttuurista, hauskanpidosta ja autoilusta. Matkan toivottiin tuovan esille parhaat puolet Michiganista ja samalla näyttävän osavaltion hienot erikoisuudet, joiden vuoksi osavaltioon kannattaa matkata. Parhaiden puolten selvittämiseksi käytettiin muiden lähteiden lisäksi Pure Michigan turisti-infon matkailuneuvojan kanssa käytyä sähköpostikeskustelua. Matkailuneuvojasta oli apua myös osavaltion erikoisuuksia metsästettäessä, tosin opinnäytetyön tekijällä itselläänkin oli jo valmiiksi kokemusta näistä sekä ystäviä osavaltiossa.
Tutkimuksen tuloksena suunniteltiin 14 päivän matkapaketti Michiganin osavaltioon, Yhdysvaltoihin. Matka järjestettäisiin kesä-heinäkuussa 2014 ja se tarjoaisi osallistujille nähtävyyksiä, kulttuuria, hauskanpitoa ja ainutlaatuisen elämyksen itsenäistymisen kynnyksellä.