Talousviestintä ymmärrettäväksi
Raulo-Porkkala, Marja (2014)
Raulo-Porkkala, Marja
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014061212717
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014061212717
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheeksi valittiin talousviestintä. Tavoite oli selvittää kolme tutkimuskysymystä: Mitä talousviestintä on? Miten vastaanottajat prosessoivat taloustietoa? Miten taloudesta viestitään maallikoille? Tutkimuskysymykset selvitettiin lähdekirjallisuuden, kirjallisten haastattelujen ja suullisen haastattelun avulla. Tietoa kerättiin viideltä seurakunnan luottamushenkilöltä ja yhdeltä työntekijältä. Haastattelututkimuksen analyysimenetelmä oli kvalitatiivinen analyysi.
Talousviestintä on talousasioista kertomista. Numeroiden avulla kerrotaan esim. suomalaisen saattohoidon ja guatemalalaisen ihmisoikeustyön tukemisesta ja seurakunnan tuotoista ja kuluista. Taloudellista tietoa mm. yksinkertaistetaan tiedostamattomien prosessien avulla. Yksinkertaistaminen ilmenee esim. niin, että tulkitaan tilanne ensimmäisen, puutteellisen tiedon perusteella eikä oteta huomioon lisätietoja. Yksinkertaistaminen helpottaa päätöksen tekemistä, mutta voi johtaa huonoon lopputulokseen.
Haastattelututkimuksessa selvisi, että maallikoille on hyvä viestiä suullisen selonteon välityksellä, havainnollisesti, ymmärtämistä haittaavia elementtejä välttäen ja yleiskieltä käyttäen. Ymmärtämistä haittaavat esim. termit, pääasiasta poikkeaminen ja kokonaisuuden käsittelyn laiminlyönti.
Tutkimuksen tulos oli, että suullinen selonteko (raportti) sopii hyvin taloudellisen tiedon välittämiseen. Graafit eli kuviot ovat kuulijoille mieluinen havainnollistamiskeino mm. siksi, että graafien ansiosta mielikuva asiasta syntyy nopeasti. Graafit myös tiivistävät tietoa ja vetoavat näköaistiin. Kieli on tärkeä ymmärrettävyystekijä sekä haastattelututkimuksen että lähdekirjallisuuden mukaan.
Talousviestintä on talousasioista kertomista. Numeroiden avulla kerrotaan esim. suomalaisen saattohoidon ja guatemalalaisen ihmisoikeustyön tukemisesta ja seurakunnan tuotoista ja kuluista. Taloudellista tietoa mm. yksinkertaistetaan tiedostamattomien prosessien avulla. Yksinkertaistaminen ilmenee esim. niin, että tulkitaan tilanne ensimmäisen, puutteellisen tiedon perusteella eikä oteta huomioon lisätietoja. Yksinkertaistaminen helpottaa päätöksen tekemistä, mutta voi johtaa huonoon lopputulokseen.
Haastattelututkimuksessa selvisi, että maallikoille on hyvä viestiä suullisen selonteon välityksellä, havainnollisesti, ymmärtämistä haittaavia elementtejä välttäen ja yleiskieltä käyttäen. Ymmärtämistä haittaavat esim. termit, pääasiasta poikkeaminen ja kokonaisuuden käsittelyn laiminlyönti.
Tutkimuksen tulos oli, että suullinen selonteko (raportti) sopii hyvin taloudellisen tiedon välittämiseen. Graafit eli kuviot ovat kuulijoille mieluinen havainnollistamiskeino mm. siksi, että graafien ansiosta mielikuva asiasta syntyy nopeasti. Graafit myös tiivistävät tietoa ja vetoavat näköaistiin. Kieli on tärkeä ymmärrettävyystekijä sekä haastattelututkimuksen että lähdekirjallisuuden mukaan.