Sosiaalisen perspektiivi taide- ja kulttuuritoiminnassa
Lilja, Päivi; Rantasalo, Johanna (2014)
Lilja, Päivi
Rantasalo, Johanna
Hämeen ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014061212701
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014061212701
Tiivistelmä
TIIVISTELMÄ
Taide- ja kulttuurilähtöisten menetelmien on lukuisissa tutkimuksissa todettu lisäävän ihmisen hyvinvointia. Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli lisätä tietoa taide- ja kulttuuritoiminnan sosiaalisen ulottuvuuksista. Samalla opinnäytetyö pyrki osallistumaan kasvavaan keskusteluun taide- ja kulttuurilähtöisten menetelmien käytöstä sosiaalialalla.
Opinnäytetyön tilaaja oli eteläsuomalainen kulttuurikeskus. Kulttuurikeskuksen tavoitteena oli sosiaalisen perspektiivin tunnistaminen omassa toiminnassaan. Kulttuurikeskuksessa pyrittiin yhdistämään sosiaaliset ja taiteelliset tavoitteet omassa toiminnassaan entistä tietoisemmin ja sen myötä kehittämään lasten ja nuorten osallisuutta.
Tämän opinnäytetyön teoriassa tarkasteltiin sosiaalisen näkökulmia sekä taide- ja kulttuurilähtöisiä menetelmiä. Teoria sivusi lisäksi taiteen ja kulttuurin käsitteitä. Opinnäyteyössä tarkasteltiin myös sosiaali- ja kulttuuripo-litiikan linjauksia ja esiteltiin aiempia aiheeseen liittyviä tutkimuksia.
Taide- ja kulttuuritoiminnan sosiaalisen perspektiiviä selvitettiin laadullisen tutkimuksen keinoin. Tutkimustehtävänä oli tehdä näkyväksi sosiaalisen perspektiiviä taide- ja kulttuuritoiminnassa. Tutkimusaineisto saatiin sekä sosiaali- että kulttuurialan koulutustaustan omaavilta taidetoiminnan ohjaajilta sekä yhteisötaiteilijalta. Tutkimusaineiston analysointi toteutettiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin avulla. Tutkimustuloksia tarkasteltiin suhteessa tämän opinnäytetyön teoriaan ja aiempiin tutkimuksiin, joita esiteltiin tässä opinnäytetyöraportissa.
Tämän tutkimuksen keskeisin tulos on aineiston jakaantuminen kuvaamaan sosiaalisen kolmijakoa, eli solidaarista, vuorovaikutusta ja yhteiskunnallista. Tästä johtopäätöksenä todetaan, että sosiaalisen perspektiivi taide- ja kulttuuritoiminnassa on solidaarisen, vuorovaikutuksellisen ja yhteiskunnallisen ulottuvuuden toteutumista. Kaikki nämä sosiaalisen kolme ulottuvuutta ovat jollain tasolla läsnä taide- ja kulttuuritoiminnassa ja ne mahdollistavat pitkälti ihmisen perustarpeiden tukemisen.
Taide- ja kulttuurilähtöisten menetelmien on lukuisissa tutkimuksissa todettu lisäävän ihmisen hyvinvointia. Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli lisätä tietoa taide- ja kulttuuritoiminnan sosiaalisen ulottuvuuksista. Samalla opinnäytetyö pyrki osallistumaan kasvavaan keskusteluun taide- ja kulttuurilähtöisten menetelmien käytöstä sosiaalialalla.
Opinnäytetyön tilaaja oli eteläsuomalainen kulttuurikeskus. Kulttuurikeskuksen tavoitteena oli sosiaalisen perspektiivin tunnistaminen omassa toiminnassaan. Kulttuurikeskuksessa pyrittiin yhdistämään sosiaaliset ja taiteelliset tavoitteet omassa toiminnassaan entistä tietoisemmin ja sen myötä kehittämään lasten ja nuorten osallisuutta.
Tämän opinnäytetyön teoriassa tarkasteltiin sosiaalisen näkökulmia sekä taide- ja kulttuurilähtöisiä menetelmiä. Teoria sivusi lisäksi taiteen ja kulttuurin käsitteitä. Opinnäyteyössä tarkasteltiin myös sosiaali- ja kulttuuripo-litiikan linjauksia ja esiteltiin aiempia aiheeseen liittyviä tutkimuksia.
Taide- ja kulttuuritoiminnan sosiaalisen perspektiiviä selvitettiin laadullisen tutkimuksen keinoin. Tutkimustehtävänä oli tehdä näkyväksi sosiaalisen perspektiiviä taide- ja kulttuuritoiminnassa. Tutkimusaineisto saatiin sekä sosiaali- että kulttuurialan koulutustaustan omaavilta taidetoiminnan ohjaajilta sekä yhteisötaiteilijalta. Tutkimusaineiston analysointi toteutettiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin avulla. Tutkimustuloksia tarkasteltiin suhteessa tämän opinnäytetyön teoriaan ja aiempiin tutkimuksiin, joita esiteltiin tässä opinnäytetyöraportissa.
Tämän tutkimuksen keskeisin tulos on aineiston jakaantuminen kuvaamaan sosiaalisen kolmijakoa, eli solidaarista, vuorovaikutusta ja yhteiskunnallista. Tästä johtopäätöksenä todetaan, että sosiaalisen perspektiivi taide- ja kulttuuritoiminnassa on solidaarisen, vuorovaikutuksellisen ja yhteiskunnallisen ulottuvuuden toteutumista. Kaikki nämä sosiaalisen kolme ulottuvuutta ovat jollain tasolla läsnä taide- ja kulttuuritoiminnassa ja ne mahdollistavat pitkälti ihmisen perustarpeiden tukemisen.